Den infekterade frågan var uppe för debatt i riksdagen i fredags och finns idag med som ett extraärende när Region Gotland har fullmäktigesammanträde.
Dessutom uppvaktades infrastrukturminister Andreas Carlsson och riksdagens trafikutskott förra veckan av en Gotlandsdelegation.
Budskapet var kärvt och med ett lågt förtroende för Trafikverket som upphandlande myndighet. Enligt regionstyrelsen landar den totala prishöjningen för färjebiljetterna på nästa 50 procent inom ett år med den höjning som genomförs 12 januari nästa år.
– Jag är djupt orolig. Gotland liksom resten av landet står inför höga energi- och bränslepriser och en hög inflation. När färjepriserna nu ökar på detta kraftiga sätt, så slår det oerhört hårt mot bland annat näringslivets förutsättningar att existera. Detta sammanlagt innebär extremt stora utmaningar för hela Gotland och vi behöver statens hjälp att dämpa effekterna, sade regionstyrelseordförande Meit Fohlin, Socialdemokraterna, efter besöket i riksdagen.
Oron är också stor inför nästa avtalsperiod från januari 2027:
– Vi ser överhängande risk för att både tillgänglighet och prisbild kommer att förändras till det sämre när vi diskuterar med Trafikverket, i samband med den kommande upphandlingen, sade Meit Fohlin efter ministeruppvaktningen.
Högre bränslekostnader ger nuvarande operatör Destination Gotland rätt till årliga prisjusteringar enligt avtalet med Trafikverket.
Huvudorsaken är en 300-procentig kostnadsökning för flytande naturgas (LNG) som används i delar av trafiken, uppger Destination Gotland.
– Det är såklart inget roligt besked att behöva öka priserna, och jag har full förståelse för att många kommer känna av de nya biljettpriserna, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland.
I riksdagsdebatten i fredags krävde Hanna Westerén – en av två ledamöter från Gotlands läns valkrets – att öborna bränslekompenseras ”för de exceptionella prishöjningarna i Gotlandstrafiken”.
Infrastrukturminister Andreas Carlson bemötte kritiken med att han som statsråd inte kan detaljstyra och ”försöka rätta till ingångna avtal”.
– Därför är det så viktigt att slå fast att det är Trafikverket som både äger och har tecknat avtalet med Destination Gotland. De kan inte göra vilka justeringar som helst i nuvarande avtal, eftersom det skulle kunna innebära att hela upphandlingen i så fall behöver göras om, sade Andreas Carlson.
Han förutsatte också att nästa Gotlandsavtal har en helt annan beredskap för krissituationer. Andreas Carlson hänvisade till pågående dialog mellan Region Gotland och Trafikverket om kommande avtalsperiod.
– Givetvis kommer pris- och bränslekostnadsfrågorna då att aktualiseras för att kunna hantera situationer som den nuvarande på ett sätt som innebär att målen med avtalet upprätthålls. Det förutsätter jag, sade Andreas Carlson.
En nackdel med indexreglering är ju att det blir en automatisk övervältring av kostnaderna vilket gör det svårt att försöka mota inflationen.