Frågan om mellanhänder i offentlig upphandling har debatterats mycket, inte minst här på Upphanding24. Redan i oktober 2015 aviserades ett projekt om mellanhänder där Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten gemensamt ska utreda om, och i så fall under vilka förutsättningar, ett upplägg med en mellanhand är förenligt med upphandlingslagstiftningen.
– Genom detta vill vi bidra till en rättssäker tillämpning av gällande regelverk och ge upphandlande myndigheter och enheter verktyg i det strategiska arbetet med att planera och genomföra upphandlingar, sa Ulrika Sjöholm, projektledare på Upphandlingsmyndigheten när projektet lanserades.
Utöver laglighetsresonemang ska resonemang föras över vad som är lämpligt när det gäller upplägg med en mellanhand.
Enligt uppgifter som fortfarande finns på Upphandlingsmyndighetens hemsidan skulle slutresultatet komma i en rapport som beräknades vara klar under våren 2016.
Nu är rapporten försenad och det beror, enligt Ulrika Sjöholm, på att de nya upphandlingslagarna ännu inte är på plats.
– Det är alltjämt stort intresse för denna fråga, vilket indikerar att det finns ett stort behov av klargörande och stöd. Projektet pågår och rapporten kommer lanseras i samband med att vi får den nya lagstiftningen, säger Ulrika Sjöholm till Upphandling24.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer