Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Rätten att anlita underleverantör kan begränsas i undantagsfall

RättsfallsanalysGeneraladvokat Sharpston har i ett förslag till avgörande hos EU-domstolen funnit att artikel 25 i direktiv 2004/18 utgör hinder mot att i förfrågningsunderlag uppställa krav på att en leverantör ska utföra en viss del av ett upphandlingskontrakt med egna resurser. Amir Mohseni och Helena Selander, Bokwall Rislund Advokatbyrå, analyserar rättsfallet.

| 2015-12-14

1. Sammanfattning

  • Direktiv 2004/18 utgör hinder mot att en upphandlande myndighet i förfrågningsunderlag uppställer krav på att en anbudsgivare ska utföra en viss andel av kontrakt själv.
  • I direktiv 2014/24 bereds upphandlande myndigheter möjlighet ställa krav på hur ett arbetet ska utföras. Myndighet får i förfrågningsunderlag kräva att vissa kritiska uppgifter ska utföras av anbudsgivaren själv.
  • Införandet av ett undantag som ger upphandlande myndigheter rätt att uppställa krav på att genomförandet av specifika delar av kontrakt får anses utgöra ett undantag som enbart syftar till att säkra utförandet av kritiska uppgifter.

2. Fakta i målet

Väg- och underhållsmyndigheten i den polska staden Wroclaw inledde den 18 maj 2007 en upphandling av byggentreprenad för uppförandet av en förbifartsled.

Anbudsinbjudan innehöll följande krav: ”Den ekonomiska operatören ska utföra minst 25 procent av den byggentreprenad som omfattas av kontraktet med egna resurser”. Tre av fem inbjudna aktörer inkom med anbud och den 1 augusti 2008 tecknades kontrakt med en leverantör.

Projektet finansierades till viss del genom stöd från två av unionens fonder. I samband med finansieringen uppstod frågan om det i förfrågningsunderlaget uppställda 25-procentkravet innebar en överträdelse av principen om sund konkurrens. Frågan blev föremål för domstolsprövning och domstolen begärde förhandsavgörande från EU-domstolen avseende bl a följande fråga:

Får den upphandlande myndigheten, mot bakgrund av artikel 25 i direktiv 2004/18, uppställa som krav i förfrågningsunderlaget att en ekonomisk aktör ska utföra minst 25 procent av den byggentreprenad som omfattas av kontraktet med egna resurser?

3. Generaladvokatens bedömning

Generaladvokat Sharpston lämnade den 17 november sitt förslag till avgörande. Inledningsvis konstaterade hon att syftena med direktiv 2004/18 är att offentlig upphandling ska öppnas upp för konkurrens samt att undanröja hinder för friheten att tillhandahålla tjänster vid upphandling.

En viktig del för uppfyllelse av dessa syften är att möjliggöra för små och medelstora företag att delta i upphandlingar, detta främjas genom att anbudsgivare får anlita underleverantör för utförande av ett kontrakt.

En upphandlande myndighet får enligt artikel 25 i direktivet begära att anbudsgivare anger hur stor del av ett kontrakt som ska utföras av underleverantörer, bestämmelsen ger däremot ingen möjlighet att ställa krav på det faktiska nyttjandet av dessa underleverantörer.

Mot bakgrund av den viktiga funktion som underleverantörer har för uppfyllandet av syftena med direktivet menade generaladvokaten att begränsningar av denna rätt inte är tillåtna.

Generaladvokaten diskuterade dock även två mål där EU-domstolen meddelat att en viss begränsning av rätten att använda underleverantörer kan tillåtas. I mål C-94/12 fastslog domstolen att det kan finnas arbeten där det kan vara motiverat att en myndighet kräver att en aktör ensam uppnår minimikravet för kapacitet.

Detta gäller dock leverantörens kapacitet och inte leverantörens möjlighet att nyttja underleverantörer. Det i målet aktuella 25-procentkravet, som avsåg användandet av underleverantörer, kunde därför inte anses godtagbart.

I ett annat mål, mål C-314/01, fastslog domstolen att en myndighet får kräva att vissa grundläggande delar av ett kontrakt ska utföras av huvudleverantören. Detta i syfte att säkerställa ett effektivt och korrekt genomförande av de viktiga delarna i kontraktet, eftersom det kan vara svårt för upphandlande myndighet att kontrollera underleverantörers förmåga.

Det nu aktuella 25-procentkravet i förfrågningsunderlaget innebar dock inte ett säkerställande av utförandet av vissa viktiga arbetsuppgifter, utan kravet omfattade en obestämd del av kontraktet generellt.

Därmed kunde inte 25-procentkravet anses sådant att det syftade till säkerställa ett effektivt och korrekt genomförande av de viktiga delarna i kontraktet, så som varit fallet i mål C314/01.

4. Analys och konsekvens

Generaladvokatens bedömning är tydlig och väl i linje med tidigare praxis. Huvudregel är att leverantörers möjligheter att använda sig av underleverantörer inte ska begränsas i onödan. Om en sådan begränsning ska accepteras så ska den avse utförandet av på förhand identifierade och centrala arbetsuppgifter.

Detta ligger också i linje med det nya upphandlingsdirektivet 2014/24. I artikel 63.2 i det nya direktivet stadgas att ”När det gäller kontrakt avseende byggentreprenader, tjänstekontrakt och monterings- eller installationsarbeten inom ramen för ett varukontrakt, får den upphandlande myndigheten kräva att vissa kritiska uppgifter ska utföras direkt av anbudsgivaren”.

I det nya direktivet har alltså det undantag som följer av EU-domstolens avgörande i mål C314/01 införts som en bestämmelse. I den remiss som regeringen lämnat till lagrådet föreslås undantaget genomföras som svensk lag med följande lydelse ”En upphandlande myndighet ska i vissa fall få besluta … att vissa för kontraktet avgörande uppgifter ska utföras direkt av leverantören”.

Möjligheten att uppställa krav på utförandet kan därmed bli aktuellt enbart för utförandet av uppgifter som kan anses vara för kontraktet avgörande uppgifter.

Rätten att nyttja underleverantörer för utförande av delar av kontrakt är av stor betydelse för mindre aktörers möjlighet att lämna anbud.

Upphandlande myndigheters möjlighet att ställa krav på utförandet av delar av ett kontrakt som begränsar anbudsgivares möjlighet att nyttja underleverantörer ses därför som ett undantag som endast kan bli tillämpligt i undantagsfall där det är nödvändigt för en myndighet att fullt ut kontrollera den aktör som utför en viss central uppgift.

I övrigt bör myndigheterna undvika att försöka begränsa hur anbudsgivare väljer att fördela resurser och organisera sin verksamhet för utförande av uppdrag. I annat fall skulle mindre aktörers möjligheter att delta i upphandlingar begränsas i alltför stor utsträckning, något som skulle strida mot det nya direktivets syften.

5. Målnummer och domstol

EU-domstolen mål C-406/14. Förslag till avgörande av Generaladvokat Eleanor Sharpston från den 17 november 2015.

 

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026