Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Rätten att få vinnande leverantörs anbud prövat

RättsfallsanalysEn utesluten leverantör har rätt att få prövat om vinnande leverantörs anbud ska förkastas, även om det finns ett tredje anbud som inte har prövats. Det vill säga det är tillräckligt att det i förlängningen kan medföra att upphandlingen måste göras om, skriver Joakim Lavér och Livia Elveljung, Hannes Snellman Advokatbyrå.

| 2018-02-26
Joakim Lavér och Livia Elveljung, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Inledning

Tre leverantörer inkom med anbud i en upphandling. En leverantör som uteslutits, Fastec Sverige, begärde överprövning och yrkade att det vinnande anbudet skulle förkastas. Förvaltningsrätten prövade inte detta yrkande i sak eftersom det fanns ytterligare ett anbud som ännu inte hade prövats, varför Fastec inte ansågs kunna lida skada.

Kammarrätten bedömde emellertid att Fastec riskerade att lida skada eftersom det var möjligt att även det tredje anbudet skulle behöva förkastas, varvid upphandlingen måste göras om, och återförvisade därför målet till förvaltningsrätten.

Fakta i målet

Fortifikationsverket, FV, gjorde en förhandlad entreprenadupphandling där Fastec, Peab Anläggning och Skanska Sverige  kom med anbud. FV tillämpade begränsad kontroll enligt 12 kap. 20 § Lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS.

Enligt den paragrafen gäller att upphandlande myndighet vid förhandlat förfarande kan begränsa kontrollen av handlingar som intygar leverantörens lämplighet till de anbudssökande som myndigheten avser att bjuda in att lämna anbud respektive att förhandla.

Fastec, som erbjudit lägsta pris, ombads uppvisa sådana handlingar. Vid kontroll av åberopade referensuppdrag fann FV att dessa inte uppfyllde kvalificeringskraven. FV begärde därför in motsvarande underlag från Skanska, som lämnat näst lägst pris. Då Skanska bedömdes uppfylla kvalificeringskraven antog FV Skanskas anbud. Peabs anbud kontrollerades därmed aldrig.

Fastec begärde överprövning och yrkade i första hand att Fastec skulle anses uppfylla kraven, i andra hand att Skanskas anbud skulle uteslutas, och i tredje hand att upphandlingen skulle göras om.

Domstolarnas bedömningar

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten bedömde att Fastec rätteligen uteslutits ur upphandlingen, och konstaterade därefter att en anbudsgivare vars anbud rätteligen har förkastats i kvalificeringsfasen ofta inte kan anses lida skada av att upphandlande myndighet inte har beaktat att även annat anbud varit bristfälligt.

Den uteslutna anbudsgivaren riskerar dock att lida skada om även kvarvarande anbud borde ha förkastats, eftersom detta skulle kunna få till följd att upphandlingen måste göras om, varvid den uteslutna anbudsgivaren får möjlighet att inkomma med nytt anbud.

Förvaltningsrätten refererade till praxis från EU-domstolen och kammarrätt, och anförde att den gemensamma nämnaren i mål där skada funnits föreligga för en utesluten anbudsgivare var att denne hade en faktisk möjlighet att genom sin talan åstadkomma att upphandlingen skulle göras om.

I målet var det enligt förvaltningsrätten inte tillräckligt att vald leverantör, Skanska, brast i kravuppfyllelse för att Fastec skulle kunna erhålla kontraktet genom ett nytt upphandlingsförfarande, därutöver krävdes att även Peab skulle uteslutas.

Förvaltningsrätten konstaterade att Fastec inte hade framfört några specifika invändningar mot Peabs anbud som gav skäl att anta att detta var behäftat med brist som skulle leda till att det förkastades. Utifrån en strikt individuell skadeprövning kunde en prövning av Skanskas anbud därmed inte medföra att upphandlingen måste göras om och till följd härav ge upphov till en risk för skada för Fastec.

Förvaltningsrätten fann därför inte skäl att pröva Fastecs invändningar mot Skanskas anbud, och avslog Fastecs överprövningsansökan.

Kammarrätten

I kammarrätten yrkade Fastec att upphandlingen skulle göras om alternativt att målet skulle återförvisas till förvaltningsrätten för prövning i sak i de delar som inte prövats av förvaltningsrätten.

Kammarrätten konstaterade att FV funnit att Fastec inte uppfyllde ställda krav, och att Fastec därmed rätteligen uteslutits ur upphandlingen. Med hänvisning till EU-domstolens praxis uttalade kammarrätten att trots att Fastec rätteligen hade uteslutits kunde Fastec anses lida skada för det fall övriga anbud också skulle ha förkastas, vilket hade möjliggjort för Fastec att delta i en ny upphandling.

Kammarrätten påpekade att Fastec anfört att även Skanskas vinnande anbud borde förkastas, men inte gjort några specifika invändningar mot Peabs anbud. Eftersom Peabs anbud inte hade utvärderats och varken kvalificerats eller förkastats, fanns det dock ingen möjlighet för Fastec att inkomma med några specifika invändningar mot det.

Att Skanskas anbud förkastades skulle inte medföra att upphandlingen skulle göras om och skulle således inte omedelbart innebära att Fastec kunde delta i en ny upphandling. Det skulle istället medföra att även Peabs anbud skulle utvärderas, vilket dock skulle kunna innebära att även det förkastades och i förlängningen att upphandlingen måste göras om. Fastec skulle då ha möjlighet att delta i den nya upphandlingen.

Kammarrätten ansåg att Fastec åtminstone kunde riskera att lida skada av de påstådda bristerna. Förvaltningsrätten borde därför ha prövat de invändningar som Fastec anfört mot Skanskas anbud. Målet återförvisades därför till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Analys

En utgångspunkt i överprövningsförfaranden är att sökanden måste ha lidit eller riskerat att lida skada. Det innebär normalt att sökanden felaktigt – genom att upphandlande myndighet agerat i strid med lagstiftningen – ska ha berövats möjligheten att tilldelas kontrakt. Ett yrkande som inte kan leda till att sökanden kan vinna kontrakt behöver därför som regel inte prövas, eftersom sökanden då inte lidit skada.

Yrkandet måste dock inte omedelbart leda till att sökanden tilldelas kontrakt, utan det är tillräckligt att sökanden till exempel  ges möjlighet att få sitt anbud prövat, eller att inkomma med ett nytt anbud när upphandlingen görs om.

Ett yrkande om att vinnande anbud också ska förkastas ska alltså prövas ifall detta skulle medföra att upphandlingen måste göras om – vanligen för att det inte återstår några ytterligare anbud som kan antas. Målet klargör att denna rätt föreligger även när ett förkastande av vinnande anbud i förlängningen skulle kunna leda till att upphandlingen måste göras om, vilket ökar utrymmet för leverantörer att angripa upphandlingar.

Frågan uppstår hur långt denna rätt sträcker sig. I föreliggande mål fanns ett oprövat anbud – hade utgången blivit densamma om det funnits två, tre, eller tio oprövade anbud som vid en prövning kanske skulle ha förkastats? Vid någon punkt återstår rimligen för många oprövade anbud för att den uteslutna leverantören ska ha en faktisk möjlighet att utverka att upphandlingen måste göras om, men var denna gräns närmare ska dras står inte helt klart.

Av intresse är även att kammarrätten konstaterar att ”Fastec [har] emellertid inte gjort några specifika invändningar mot Peabs anbud […] Eftersom Peabs anbud inte har utvärderats och varken kvalificerats eller förkastats, finns det inte någon möjlighet för Fastec att inkomma med några specifika invändningar mot detta anbud”.

Kammarrätten tydliggör således att bristande information kan befria sökanden från att precisera sina invändningar mot andra anbudsgivare. Det är av intresse inte enbart i mål om begränsad kontroll utan även – kanske främst – i mål där sökanden på grund av sekretess inte har kunnat ta del av andra anbud.

Målnummer och domstol

Dom av den 1 februari 2018 från Kammarrätten i Jönköping, mål nummer 2491-17.

Sammanfattning

– En utesluten leverantör har rätt att få prövat om vinnande leverantörs anbud ska förkastas, även om det finns ett tredje anbud som inte har prövats, det vill säga det är tillräckligt att det i förlängningen kan medföra att upphandlingen måste göras om

– Att några specifika invändningar inte riktats mot det tredje anbudet utgör inget hinder när det saknats möjlighet för sökanden att framföra sådana.

 

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Rätten att få vinnande leverantörs anbud prövat”

  1. Marianne Hammarström skriver:
    27 februari, 2018 kl. 09:16

    Om samtliga tre anbud skulle visa sig inte uppfylla kraven kan väl FV hänvisa till att inga lämpliga anbudssökningar eller anbud har lämnats och då kan de genomföra en upphandling utan föregående annonsering och endast tillfråga tex en av anbudsgivarna eller annan part (under förutsättning att villkoren inte ändras väsentligt). Hur ska då Fastec kunna visa att de “lidit skada”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »