Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Rätten att få vinnande leverantörs anbud prövat

RättsfallsanalysEn utesluten leverantör har rätt att få prövat om vinnande leverantörs anbud ska förkastas, även om det finns ett tredje anbud som inte har prövats. Det vill säga det är tillräckligt att det i förlängningen kan medföra att upphandlingen måste göras om, skriver Joakim Lavér och Livia Elveljung, Hannes Snellman Advokatbyrå.

| 2018-02-26
Joakim Lavér och Livia Elveljung, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Inledning

Tre leverantörer inkom med anbud i en upphandling. En leverantör som uteslutits, Fastec Sverige, begärde överprövning och yrkade att det vinnande anbudet skulle förkastas. Förvaltningsrätten prövade inte detta yrkande i sak eftersom det fanns ytterligare ett anbud som ännu inte hade prövats, varför Fastec inte ansågs kunna lida skada.

Kammarrätten bedömde emellertid att Fastec riskerade att lida skada eftersom det var möjligt att även det tredje anbudet skulle behöva förkastas, varvid upphandlingen måste göras om, och återförvisade därför målet till förvaltningsrätten.

Fakta i målet

Fortifikationsverket, FV, gjorde en förhandlad entreprenadupphandling där Fastec, Peab Anläggning och Skanska Sverige  kom med anbud. FV tillämpade begränsad kontroll enligt 12 kap. 20 § Lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS.

Enligt den paragrafen gäller att upphandlande myndighet vid förhandlat förfarande kan begränsa kontrollen av handlingar som intygar leverantörens lämplighet till de anbudssökande som myndigheten avser att bjuda in att lämna anbud respektive att förhandla.

Fastec, som erbjudit lägsta pris, ombads uppvisa sådana handlingar. Vid kontroll av åberopade referensuppdrag fann FV att dessa inte uppfyllde kvalificeringskraven. FV begärde därför in motsvarande underlag från Skanska, som lämnat näst lägst pris. Då Skanska bedömdes uppfylla kvalificeringskraven antog FV Skanskas anbud. Peabs anbud kontrollerades därmed aldrig.

Fastec begärde överprövning och yrkade i första hand att Fastec skulle anses uppfylla kraven, i andra hand att Skanskas anbud skulle uteslutas, och i tredje hand att upphandlingen skulle göras om.

Domstolarnas bedömningar

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten bedömde att Fastec rätteligen uteslutits ur upphandlingen, och konstaterade därefter att en anbudsgivare vars anbud rätteligen har förkastats i kvalificeringsfasen ofta inte kan anses lida skada av att upphandlande myndighet inte har beaktat att även annat anbud varit bristfälligt.

Den uteslutna anbudsgivaren riskerar dock att lida skada om även kvarvarande anbud borde ha förkastats, eftersom detta skulle kunna få till följd att upphandlingen måste göras om, varvid den uteslutna anbudsgivaren får möjlighet att inkomma med nytt anbud.

Förvaltningsrätten refererade till praxis från EU-domstolen och kammarrätt, och anförde att den gemensamma nämnaren i mål där skada funnits föreligga för en utesluten anbudsgivare var att denne hade en faktisk möjlighet att genom sin talan åstadkomma att upphandlingen skulle göras om.

I målet var det enligt förvaltningsrätten inte tillräckligt att vald leverantör, Skanska, brast i kravuppfyllelse för att Fastec skulle kunna erhålla kontraktet genom ett nytt upphandlingsförfarande, därutöver krävdes att även Peab skulle uteslutas.

Förvaltningsrätten konstaterade att Fastec inte hade framfört några specifika invändningar mot Peabs anbud som gav skäl att anta att detta var behäftat med brist som skulle leda till att det förkastades. Utifrån en strikt individuell skadeprövning kunde en prövning av Skanskas anbud därmed inte medföra att upphandlingen måste göras om och till följd härav ge upphov till en risk för skada för Fastec.

Förvaltningsrätten fann därför inte skäl att pröva Fastecs invändningar mot Skanskas anbud, och avslog Fastecs överprövningsansökan.

Kammarrätten

I kammarrätten yrkade Fastec att upphandlingen skulle göras om alternativt att målet skulle återförvisas till förvaltningsrätten för prövning i sak i de delar som inte prövats av förvaltningsrätten.

Kammarrätten konstaterade att FV funnit att Fastec inte uppfyllde ställda krav, och att Fastec därmed rätteligen uteslutits ur upphandlingen. Med hänvisning till EU-domstolens praxis uttalade kammarrätten att trots att Fastec rätteligen hade uteslutits kunde Fastec anses lida skada för det fall övriga anbud också skulle ha förkastas, vilket hade möjliggjort för Fastec att delta i en ny upphandling.

Kammarrätten påpekade att Fastec anfört att även Skanskas vinnande anbud borde förkastas, men inte gjort några specifika invändningar mot Peabs anbud. Eftersom Peabs anbud inte hade utvärderats och varken kvalificerats eller förkastats, fanns det dock ingen möjlighet för Fastec att inkomma med några specifika invändningar mot det.

Att Skanskas anbud förkastades skulle inte medföra att upphandlingen skulle göras om och skulle således inte omedelbart innebära att Fastec kunde delta i en ny upphandling. Det skulle istället medföra att även Peabs anbud skulle utvärderas, vilket dock skulle kunna innebära att även det förkastades och i förlängningen att upphandlingen måste göras om. Fastec skulle då ha möjlighet att delta i den nya upphandlingen.

Kammarrätten ansåg att Fastec åtminstone kunde riskera att lida skada av de påstådda bristerna. Förvaltningsrätten borde därför ha prövat de invändningar som Fastec anfört mot Skanskas anbud. Målet återförvisades därför till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Analys

En utgångspunkt i överprövningsförfaranden är att sökanden måste ha lidit eller riskerat att lida skada. Det innebär normalt att sökanden felaktigt – genom att upphandlande myndighet agerat i strid med lagstiftningen – ska ha berövats möjligheten att tilldelas kontrakt. Ett yrkande som inte kan leda till att sökanden kan vinna kontrakt behöver därför som regel inte prövas, eftersom sökanden då inte lidit skada.

Yrkandet måste dock inte omedelbart leda till att sökanden tilldelas kontrakt, utan det är tillräckligt att sökanden till exempel  ges möjlighet att få sitt anbud prövat, eller att inkomma med ett nytt anbud när upphandlingen görs om.

Ett yrkande om att vinnande anbud också ska förkastas ska alltså prövas ifall detta skulle medföra att upphandlingen måste göras om – vanligen för att det inte återstår några ytterligare anbud som kan antas. Målet klargör att denna rätt föreligger även när ett förkastande av vinnande anbud i förlängningen skulle kunna leda till att upphandlingen måste göras om, vilket ökar utrymmet för leverantörer att angripa upphandlingar.

Frågan uppstår hur långt denna rätt sträcker sig. I föreliggande mål fanns ett oprövat anbud – hade utgången blivit densamma om det funnits två, tre, eller tio oprövade anbud som vid en prövning kanske skulle ha förkastats? Vid någon punkt återstår rimligen för många oprövade anbud för att den uteslutna leverantören ska ha en faktisk möjlighet att utverka att upphandlingen måste göras om, men var denna gräns närmare ska dras står inte helt klart.

Av intresse är även att kammarrätten konstaterar att ”Fastec [har] emellertid inte gjort några specifika invändningar mot Peabs anbud […] Eftersom Peabs anbud inte har utvärderats och varken kvalificerats eller förkastats, finns det inte någon möjlighet för Fastec att inkomma med några specifika invändningar mot detta anbud”.

Kammarrätten tydliggör således att bristande information kan befria sökanden från att precisera sina invändningar mot andra anbudsgivare. Det är av intresse inte enbart i mål om begränsad kontroll utan även – kanske främst – i mål där sökanden på grund av sekretess inte har kunnat ta del av andra anbud.

Målnummer och domstol

Dom av den 1 februari 2018 från Kammarrätten i Jönköping, mål nummer 2491-17.

Sammanfattning

– En utesluten leverantör har rätt att få prövat om vinnande leverantörs anbud ska förkastas, även om det finns ett tredje anbud som inte har prövats, det vill säga det är tillräckligt att det i förlängningen kan medföra att upphandlingen måste göras om

– Att några specifika invändningar inte riktats mot det tredje anbudet utgör inget hinder när det saknats möjlighet för sökanden att framföra sådana.

 

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Rätten att få vinnande leverantörs anbud prövat”

  1. Marianne Hammarström skriver:
    27 februari, 2018 kl. 09:16

    Om samtliga tre anbud skulle visa sig inte uppfylla kraven kan väl FV hänvisa till att inga lämpliga anbudssökningar eller anbud har lämnats och då kan de genomföra en upphandling utan föregående annonsering och endast tillfråga tex en av anbudsgivarna eller annan part (under förutsättning att villkoren inte ändras väsentligt). Hur ska då Fastec kunna visa att de “lidit skada”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026