Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så säger du nej till chefen

KarriärAtt säga nej till chefen kan vara svårt, vilket inte är så konstigt. Det är chefen som sätter din lön och som, på sätt och vis, har din karriär i sina händer. Men enligt Joacim Bratt, Teamleader Staffing på Randstad, får du inte vara för rädd för att kritisera dina överordnade.

| 2021-09-09

Joacim Bratt menar snarare att en kritisk personalstyrka är en förutsättning för att en organisation ska kunna utvecklas. Det kan finnas många anledningar till att du känner olust inför att säga nej till din chef. Det är en tydligt definierad maktrelation och det sista du vill är att framstå som en besvärlig nejsägare, eller ännu värre: lat.

Men enligt Joacim Bratt är konstruktiv och välgrundad kritik av arbetsfördelning och arbetsrutiner nödvändigt för att en organisation ska kunna effektiviseras.

– Ingen arbetsplats mår bra av att ha en chef omgiven av ja-sägare. Man ska naturligtvis ha respekt för sin chef och dennes kompetens, men man bör också vara medveten om att ledningen inte alltid har full insyn i alla situationer och arbetsuppgifter, till skillnad från dig som förmodligen arbetar med dem varje dag. Att personalen påtalar brister i rutiner och kommer med förslag på hur arbetet kan genomföras på ett bättre sätt är därför jätteviktigt. Så lita på din egen kompetens.

Enligt Joacim Bratt bör man dock vara medveten om hur man framför sin kritik, och här finns det lämpligare och olämpligare tillvägagångssätt. Du bör vara väl förberedd och din kritik ska vara saklig, men framförallt: visa att du har ett konstruktivt förslag på en lösning och att du kan argumentera för varför arbetet bör skötas på ett annat sätt.

– Innan du går till chefen bör du analysera orsaken till problemet. Tänk igenom situationen ett varv till och ta fram ett konstruktivt förslag på hur du menar att den ska lösas. Då behöver du inte oroa dig för att framstå som lat eller besvärlig, utan visar istället att du är seriös och att du vill det som gynnar företaget på lång sikt. Det är viktigt att förstå att det inte måste finnas en intressekonflikt mellan dig och chefen, säger han.

När du känner dig väl förberedd och det är dags att prata med chefen kan det också vara klokt att se till att det finns gott om tid och rum för ert samtal. Även här finns det bättre och sämre lösningar, menar Joacim Bratt.

– Ingen chef vill ha en konflikt i ett öppet kontorslandskap, och fredag eftermiddag kanske inte är den mest lämpliga tiden heller. Mejla i stället din chef och förklara i korthet vad din kritik gäller. Föreslå ett enskilt möte ett par dagar fram, så att både du och din överordnade får tid att förbereda er ordentligt.

Frågor som gäller arbetsbelastning kan vara särskilt besvärliga att dryfta med en chef, inte minst om man är ny på en arbetsplats och vill visa framfötterna – alla vill vi vara en “doer”. Det kan därför vara lätt att tacka ja till arbetsuppgifter som man kanske egentligen inte hinner med eller som ligger utanför ens kompetensområde. Men här bör man i stället tänka långsiktigt och proaktivt, menar Joacim.

– Jag tror att de flesta vill vara en medarbetare som får saker gjort och som chefen känner att den kan lita på. Det är högst förståeligt, men det kan sluta med att du gör dig själv en björntjänst. Om du inte har tid eller uppgiften kräver kompetens som du inte känner dig trygg med kan det sluta med att du levererar lägre kvalitet än vad organisationen kräver. Till slut blir chefen osäker på vad du kan och det är aldrig bra.

– Återigen: var ärlig och öppen med vad du kan och vad du hinner med och var noga med att ge ett proaktivt förslag på hur ni når ett bättre resultat. En bra chef kommer att förstå.

Tänk på det här: Joacim Bratt menar att det finns fyra saker man framförallt bör tänka på innan man framför kritik till sin chef.

1. Tro på din egen kompetens. I många situationer har du större insyn och mer kunskap än chefen om hur en arbetsuppgift bör skötas.

2. Den som ger sin in i leken, måste leken tåla. Drastiskt uttryckt kanske, men det jag menar är att om man ska ge kritik måste man vara beredd på att ta emot kritik.

3. Välj dina ord. Man kan säga nästan vad som helst till vem som helst, bara man säger det på rätt sätt. Här är ödmjukhet och professionalitet viktigt. Var saklig och resonlig, och visa att du vill företagets bästa.

4. Var själv delaktig i att skapa ett öppet klimat och tillåtande kultur på arbetsplatsen. Hur du arbetar tillsammans med dina medarbetare i ditt team kommer spegla av sig i relationerna uppåt i organisationen.

Joacim Bratt

Teamleader Staffing Randstad, Göteborg

Artikeln kommer ursprungligen från Randstads karriärblogg.

Läs mer: Karriär

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Dålig Lov-uppföljning i Stockholm

Stockholm stad klarar av inte följa upp alla de avtal privata utförare inom hemtjänst och daglig verksamhet. Det visar en ny rapport från stadens revisorer.

Foto: Göran Ekeberg/Biodriv Öst

”Ha koll på bilarnas mått”

Nya tillgänglighetskrav riskerar att sätta krokben för de flesta miljöbilar. Det säger Björn Isaksson på Biodriv Öst, som uppmanar upphandlare att ha koll på måtten.

Region Skåne får böta 1 miljon

Region Skåne ska betala sammanlagt 1 miljon kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar av sjukresor. Det framgår av två domar från Förvaltningsrätten i Malmö.

Nytt bakslag för regionerna

Den nationella upphandlingen av regionernas vårdbemanning har återigen överklagats. När ett nytt ramavtal kan vara i drift är oklart.

Foto: Mostphotos

Utbildning ska vässa beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Lediga jobb

Region Stockholm

Kategoriledare till Upphandlingsenheten, Region Stockholm

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Dålig Lov-uppföljning i StockholmDålig Lov-uppföljning i Stockholm
”Ha koll på bilarnas mått””Ha koll på bilarnas mått”
Region Skåne får böta 1 miljonRegion Skåne får böta 1 miljon
Nytt bakslag för regionernaNytt bakslag för regionerna
Utbildning ska vässa beställareUtbildning ska vässa beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Stoppa de oseriösa aktörerna
  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »