I de nya direktiven försvinner uppdelningen av tjänster i så kallade A- och B-tjänster. De tjänster som idag är B-tjänster och som normalt upphandlas enligt reglerna i 15 kap. LOU respektive LUF har i de nya direktiven delats upp i tre olika kategorier: “Sociala och andra särskilda tjänster”, tjänster som är undantagna från direktivens tillämpningsområde samt tjänster på vilka direktiven görs tillämpliga fullt ut (på samma sätt som tidigare A-tjänster).
Ungefär hälften av de tjänster som enligt dagens lagstiftning är B-tjänster blir ”sociala och andra särskilda tjänster”. Här hamnar till exempel alla tjänster inom kategori 25, ”Hälsovård och socialtjänster” och kategori 17, ”Hotell- och restaurangtjänster”. Ett fåtal tjänster undantas i vissa fall helt från direktivens tillämpningsområde. Detta gäller i huvudsak vissa juridiska tjänster och vissa tjänster avseende civilförsvar och räddningstjänst. I de fall dessa tjänster inte är undantagna hamnar de inom kategorin ”sociala och andra särskilda tjänster”.
För de övriga B-tjänsterna, knappt hälften, görs direktiven tillämpliga fullt ut. Dessa tjänster är huvudsakligen från kategori 27 ”övriga tjänster”. Exempel på tidigare B- tjänster som nu måste upphandlas på samma sätt som tidigare A-tjänster är olika typer av trädgårdsarbeten, tvätteritjänster och telefonitjänster.
Upphandlingsmyndigheten rekommenderar att vissa tidigare B-tjänster annonseras i TED under ”mellantiden” och att vissa tidigare B-tjänster upphandlas på samma sätt som tidigare A-tjänster.
En närmare beskrivning av de tre kategorierna finns i informationsmaterialet ”Nyheterna i den kommande lagstiftningen – och hur hanterar vi mellantiden?” (pdf). Myndigheten har också tagit fram en förteckning över tidigare B-tjänster (Excel). I denna förteckning kan du söka eller filtrera fram de tjänster du är intresserad av för att se hur tjänsterna kategoriseras enligt de nya direktiven.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer