Serviceföretaget Sodexo har tagit fram en rapport om de problem som hybridarbetsplatser står inför och hur företag kan motverka dem.
– Det är uppenbart att vi går mot ett mer flexibelt arbetsliv efter pandemin och att de allra flesta organisationer kommer att välja ett hybridarbete. I grunden är det positivt, men vi ser samtidigt en överhängande risk för att modellen kan skapa ett antal nya problem, säger Johanna Langer, Business Transformation Lead på Sodexo.
Här är råden för att undvika fällorna med hybridarbete.
1. Full inkludering – gemensamma villkor och lika möjligheter att delta
Distansarbete ska inte innebära sämre förutsättningar och karriärmöjligheter i utbyte mot större flexibilitet. Om någonting ska mätas är det prestation och leverans, inte fysisk närvaro. Här behövs insatser för att överbrygga gapet mellan den fysiska och digitala arbetsplatsen.
2. Bygg upp en omnikultur tillsammans
Det finns risk för att det skapas kluster, där inhouse-medarbetarna, distansarbetarna och de som pendlar mellan inhouse- och distansarbete formar olika kulturer, vilket försvårar en stark företagskultur. Därför måste vi frikoppla kulturen från den fysiska arbetsplatsen och bygga en ny gemensam omnikultur.
3. Hybridmodellen kräver de gamla arbetssättens avgång
Chefer som har medarbetare både på kontoret och på distans kommer att behöva ha ett samordnande uppdrag. Samtidigt krävs ett större självledarskap från medarbetarnas sida. Därför är det viktigt att investera i kompetensutveckling och utbildning kring ledarskap, distansledarskap och hälsa.
4. Skapa en arbetslivsstrategi
Medarbetare i ett team vill arbeta hemma olika veckodagar. För att skapa en bra balans i hybridarbetet är det viktigt att ha en genomarbetad arbetslivsstrategi där medarbetarna och deras perspektiv är med i arbetsprocessen.
5. Utvärdera, lägg resurser på optimering och tänk flexibla lösningar
Det motsatta problemet är om alla vill arbeta på kontoret samma dagar. Lösningen kommer snarare att vara en omformning och optimering av kontoren än att krympa lokalerna, och vidare utvärdera mönstren av hur medarbetarna rör sig för att anpassa inköp och service utefter detta.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer