Konflikten handlar om att Keolis inte anser att trafiken sköts så effektivt som gjorts gällande i förfrågningsunderlaget och som föreskrivits i kontraktet med Värmlandstrafik. Totalt berörs 5 100 med färdtjänst och drygt 10 000 sjukresenärer.
Nu har det femåriga avtalet sagts upp och kommer att sluta att gälla 22 december, efter bara ett år.
Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis i Värmland, säger till Nya Wermlandstidningen, NWT, att Keolis behövde agera efter att enligt uppgift försökt hitta en lösning i sex månader.
– Det handlar om att ha en effektiv planering och ett effektivt utnyttjande av resurser, resenärerna ska komma dit de ska på den tid de behöver. Det handlar inte om att låta bli att köra, säger Henrik Gustavsson till NWT.
Värmlandstrafik håller inte med om kritiken och inleder nu processen med en ny upphandling samtidigt som de inleder en dialog med Keolis. De kommer också att överväga att kräva miljonskadestånd.
– Vi tycker inte att man kan ta lättvindigt på frågan om att häva ett avtal, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafiken till NWT.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer