Konkurrensverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda hur onormalt låga anbud i offentlig upphandling kan motverkas.
I en ny rapport ges en rad förslag som ska göra det lättare att utesluta onormalt låga anbud och därmed motverka kriminalitet och oseriösa aktörer.
– Syftet är att förenkla för upphandlande organisationer och förbättra transparensen. I dag uppstår knepiga gränsdragningssituationer vid hanteringen av onormalt låga anbud, säger Natacha Otte Widgren, enhetschef för upphandlingstillsyn på Konkurrensverket.
Konkurrensverket föreslår bland annat att det införs en hjälpregel i LOU och LUF som innebär att anbud som ligger mer än 30 procent under genomsnittspriset alltid ska granskas.
– Målet är förutsägbarhet och likabehandling. Det blir ett ankare för att underlätta för den upphandlande myndigheten att hålla sig i, säger Natacha Otte Widgren.
Hon berättar att inspirationen till förslaget kommer från Italien, Portugal och Polen, som har liknande regler. Tankarna fanns också med i ett tidigare förslag från EU-kommissionen som aldrig genomfördes.
Konkurrensverket föreslår också att domstolen i ett mål om överprövning av en upphandling, där fråga uppkommit om ett anbud är seriöst menat, bara ska ta hänsyn till de förklaringar av onormalt låga anbud som leverantören lämnat under anbudsprövningen.
Leverantören ska alltså som huvudregel inte kunna komma med nya förklaringar under överprövningsprocessen.
I rapporten föreslås också att regelverket görs tydligare när det gäller vem som ansvarar för vad när ett anbuds trovärdighet ska bevisas.
– I dag spretar rättspraxis. Med vårt förslag ökar förutsägbarheten. Den upphandlade organisationen ska tydligt precisera vilka delar som anses vara onormalt lågt prissatta. Samtidigt ska leverantören visa hur kontraktet ska fullgöras trots det låga priset. Med en tydligare ansvarsfördelning i lagen blir det förhoppningsvis färre överprövningar på sikt.
Vidare föreslås att upphandlande organisationer blir skyldiga att förkasta onormalt låga anbud inom delar av LOU, LUF och LUFS där detta inte tidigare varit obligatoriskt.
– Vi föreslår att dagens ”bör” ersätts med ett ”ska”. Vi bedömer att bestämmelserna utgör ett värdefullt verktyg i arbetet mot oseriösa och kriminella aktörer oavsett upphandlingens värde, säger Natacha Otte Widgren.
I sin rapport föreslår Konkurrensverket också att regeringen ”vidtar lämpliga åtgärder för att stärka upphandlande organisationers avtalsuppföljning”.
Det kan till exempel handla om att införa en skyldighet att följa upp sina avtal i upphandlingslagstiftningen och krav på riktlinjer.
Konkurrensverket föreslår även att Upphandlingsmyndigheten får i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd som rör onormalt låga anbud,
Förslagen ska nu beredas av Finansdepartementet. Konkurrensverket föreslår att lagändringarna träder i kraft den 1 juli 2026.
Bra om upphandlaren får stöd i hur onormalt låga anbud ska hanteras, och vad onormalt lågt anbud är. Upphandlaren behöver stöd i det och i mycket annat. Som upphandlare ställs du oftast inför olika situationer, och svårt att veta vad som är rätt och fel alla gånger. Är upphandlaren på mindre arbetsplats, så finns inte alltid någon att ventilera situationen som uppkommit med.