– Det är redan klart och tydligt vem som kommer vinna den här upphandlingen i nuläget och det är österrikiska ÖBB., säger Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev, till Dagens Nyheter.
Han pekar på att upphandlingen av allt att döma blir detaljstyrd med krav på att erbjuda trafik med ligg-, sov- och sittplatsvagnar, vilket kan utesluta alla andra bolag än ÖBB med österrikiska staten som ägare.
Transdev bedriver genom sitt bolag Snälltåget nattågstrafik mellan Malmö och Berlin.
Tidigare har SJ lagt in bromsen för sina tåglinjer till Europa men inom regeringen är entusiasmen stor för att stimulera trafik genom upphandling – trots omfattande kritik mot att det riskerar att bli dyrt och ineffektivt.
Vissa fallgropar finns också på vägen mot ett färdigt avtal, medger statsrådet Tomas Eneroth i en DN-intervju.
–Det är ett krångligt regelverk. Jag har träffat infrastrukturministrarna i varje land för att göra bilaterala avtal för att kunna köra upphandlad trafik där. Och det måste såklart finnas aktörer som är villiga att lägga bud.
Inte heller har andra länder visat intresse för att delfinansiera trafiken, vilket initialt var en ambition från regeringens sida.
Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg blir nu de första linjerna som ska upphandlas och där staten går in med 400 miljoner kronor i finansiering.
– Trafikverket har tittat på vilka alternativ de anser vara de mest attraktiva, och dessa städer är knutpunkter som gör att man sedan kan resa vidare till exempelvis London och Sydeuropa på ett smidigt sätt, säger MP-ledaren Per Bolund till DN.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer