Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Sinfra bryter ny mark

Sinfra stärker sin samverkan med medlemsbolagen genom en tjänst för löpande och projektspecifika uppdrag. Redan vid starten har Inköpsresurser som ny avdelning nio tjänster.

| 2023-10-30
Linnéa Nordén
Linnéa Nordén, Sinfra.

– Vi rekryterar för att växa ytterligare. Intresset har varit stort sedan vi inledde med pilotprojekt i våras, säger Linnéa Nordén, chef för Sinfras Inköpsresurser.

Efter lansering under Sinfradagarna nyligen har arbetet startat på allvar med en uppdelning på tre områden  – stöd inom operativt, taktiskt och strategiskt inköp.

– Det är en bredd vi erbjuder och där vi kommer att jobba teambaserat för att verkligen erbjuda hela Sinfras kompetens ut till kunden för att få en så hög medlemsnytta som möjligt, säger Linnéa Nordén.

Hon ger exempel på uppdragens bredd:

– Det kan handla om att anlitas ett par timmar för att granska ett avtal. Men också att finnas med under en längre period och leda en upphandling där kravnivåer sätts och där det bestäms vad som ska utvärderas, fram till senare när avtal skrivs.

Grunden för satsningen är förfrågningar från medlemsbolagen under en längre tid om att kunna ge stöd.

– Främst kan det vara mindre medlemmar som har behov av hjälp – för att kompetens saknas eller att man inte har tillräckligt med resurser för ett större projekt.

– Sedan 1 mars när vi började testa modellen med pilotprojekt har vi fått väldigt bra respons kring att vi är rätt ute. Jag är också mycket nöjd med rekryteringsarbetet och den bredd av medarbetare som vi nu har – både seniora och juniora samt kompetens som täcker entreprenader, strategiska inköp och hållbarhet, säger Linnéa Nordén.

Märks efterfrågan på någon särskild tjänst?

– Det är ganska brett, men det tydligt att många ser entreprenadupphandlingar som en utmaning och att man där gärna söker stöd.

Medarbetarna som är inköpsresurser kommer främst att jobba digitalt mot sina kunder.

– Men en del arbete ute på medlemsbolagen blir det också som workshops och uppstartsmöten, säger Linnéa Nordén.

Sinfras huvudverksamhet är annars ramavtal inom fjärrvärme-, VA- och elverksamheter.

Tjänsterna som Inköpsresurser erbjuder kommer att erbjudas till självkostnadspris utifrån att Sinfra är en ekonomisk förening.

Samarbetet bygger på att medlemsbolagen kan anlita Sinfra utan konkurrensutsättning med stöd av Teckal-undantaget (Inhouse) då Sinfra i sin helhet ägs av medlemmarna och att det då räknas som intern verksamhet.

Läs mer: Linnéa NordénSinfra

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

12 kommentarer på "Sinfra bryter ny mark"

  1. Marianne skriver:
    31 oktober, 2023 kl. 10:33

    Hej
    Kan ni förklara ytterligare hur Teckal-undantaget kan bli tillämpligt, dvs hur kontroll- och verksamhetskriteriet blir uppfyllt.

  2. PO skriver:
    31 oktober, 2023 kl. 12:20

    Bra fråga Marianne.

  3. OJ skriver:
    31 oktober, 2023 kl. 15:29

    Mycket bra fråga Marianne. Min bedömning är att varken kontroll- eller verksamhetskriteriet är uppfyllt. Regelvidrigt helt enkelt.

  4. Linnea Nordén, Chef Inköpsresurser, Sinfra ek. förening skriver:
    1 november, 2023 kl. 13:07

    Hej Marianne!

    Tack för din fråga. Innan vi startade igång den här tjänsten så undersökte vi de juridiska förutsättningarna noga tillsammans med Advokat och jur. dr Jon Kilhman.

    Nedan är ett kortare utdrag gällande verksamhets- och kontrollkriteriet:

    Verksamhetskriteriet
    All Sinfras verksamhet bedrivs för medlemmarnas räkning. Alla Sinfras beställare är således också medlemmar i Sinfra. Verksamhetskriteriet – enligt vilket det räcker om mer än 80 procent av verksamheten bedrivs för medlemmarnas räkning – är därför uppfyllt.

    Kontrollkriteriet
    För att en upphandling skall vara intern krävs därtill bl.a. att beställaren (medlemmen) har en kontroll över leverantören (Sinfra) vilken motsvarar den kontroll som beställaren har över sin egen organisation. En upphandling kan också vara intern om en sådan kontroll utövas gemensamt av flera beställare. För att sådan gemensam kontroll skall finnas krävs att leverantörens beslutsorgan består av representanter från samtliga beställare, vilka tillsammans har ett avgörande inflytande över leverantörens strategiska mål och viktiga beslut.

    Allt sådant inflytande finns i Sinfra – liksom i alla ekonomiska föreningar – ytterst i föreningsstämman. Stämman är följaktligen det beslutsorgan till vilket kontrollkriteriet är knutet. Alla medlemmar i Sinfra – och följaktligen även alla beställare – har representation och rösträtt vid föreningsstämman. Därför är även kontrollkriteriet uppfyllt.

    Har du fler frågor är du välkommen att kontakta mig.

  5. PO skriver:
    1 november, 2023 kl. 14:17

    Håller inte med.
    På vilket sätt har myndigheten kontroll över verksamheten som sin egen förvaltning. Återkoppling till myndigheten. Myndigheten är inte detsamma som beställare.
    Är Sinfras styrelse en förlängning av olika upphandlande myndigheter med representanter som är de ingående myndigheterna som har den kontroll som t.ex en kommun har över sin egen förvaltning. Vilka är representanterna på stämman politiker eller?
    Det är också så att för att vara inköpscentral måste man vara en upphandlande myndighet.

  6. Linnea Nordén, Chef Inköpsresurser, Sinfra ek. förening skriver:
    1 november, 2023 kl. 14:32

    Hej PO!

    Jag har jättegärna en mer ingående dialog med dig angående detta.

    Hör gärna av dig så bokar vi in ett samtal 🙂

  7. OJ skriver:
    1 november, 2023 kl. 17:26

    Precis som PO skriver så är inte kontrollkriteriet uppfyllt. Det som krävs är att den upphandlande myndigheten utövar kontroll över motparten motsvarande den som myndigheten utövar över sin egen förvaltning, precis som PO skriver. Det framgår med all tydlighet att det inte är så när man tittar på styrelsens sammansättning. Hur som helst vore det ju väldigt intressant om detta beslut kunde prövas av någon annan än SINFRAs egen advokat. Jag tänker också att det stora antalet medlemmar som var för sig bara har en röst vid en föreningsstämma skulle kunna anses innebära att varje enskild medlems inflytande är helt obetydligt i sammanhanget och inte kan jämföras med att man har kontroll över verksamheten.

  8. Jakob Waldersten skriver:
    2 november, 2023 kl. 14:57

    @PO och OJ

    Ni synes haka upp er kring 3 kap. 12 § i LOU när det är uppenbart att advokat Kilhman tillämpar 13 § och då bl.a. p. 1 om ”en upphandlande myndigheten gemensamt med andra upphandlande myndigheter utövar kontroll över motparten motsvarande den som myndigheterna utövar över sina egna förvaltningar”.

    Att den enskilda medlemmen endast har en röst och således begränsat inflytande saknar betydelse för tillämpningen av lagtexten (och artikel 12.3 i upphandlingsdirektivet). Medlemmarna som kollektiv är alltjämt upphandlande myndigheter som gemensamt utövar kontroll över Sinfra motsvarande den som de gemensamma myndigheterna utöver över sin egna förvaltningar i enlighet med Kilmans slutsatser.

  9. PO skriver:
    3 november, 2023 kl. 06:34

    Uppfylls 13 kap punkt 2 och 3 av medlemmarna??
    Tveksamt?

  10. Mattias skriver:
    6 november, 2023 kl. 08:42

    Varför inte bara betrakta detta konsultationsstöd som stödverksamheter till inköp vilka tillhandahålls av en inköpscentral? Direktivtexten är rätt tillåtande och lagen en kopia mer eller mindre…
    Ref: direktivet skäl (70) samt artikel 37, LUF 7 kap 5 § och/eller LOU 7 kap 10 §.

  11. HE skriver:
    10 november, 2023 kl. 09:02

    Detta kan eventuellt öppna upp för avtalsotrohet hos den upphandlande enheten om man inte tänker till att man redan har ett ramavtal med en upphandlings/inköpskonsultföretag på plats, samt att det snedvrider konkurrensen. Hur ska ett konsultföretag konkurrera med en inköpscentral som har sina egna inköpsresurser/konsulter som erbjuds till sina medlemmar för en lägre peng utan att konkurrera på samma villkor som andra företag?

    Jag samtycker att kontrollkriteriet uppfylls inte.

  12. Mattias skriver:
    10 november, 2023 kl. 12:40

    @HE
    Inköpscentraler definieras i direktivet som en upphandlande myndighet som tillhandahåller centraliserad inköpsverksamhet och eventuellt också stödverksamhet för inköp. Det syfte de fyller är att (också enligt direktivet) få driftfördelar och göra inköpen mer professionella…

    Det framgår också i direktivets artikel 37 pkt 4 att kontrakt får tilldelas utan upphandlingsförfarande för drift av inköpscentral inklusive eventuella stödverksamheter. Det finns alltså ett undantag från lagens tillämpningsområde kring centraliserad inköpskompetens (och även varuköp i vissa fall) från en inköpscentral som är upprättad i detta syfte. Detta är ju även rimligt för att alls kunna driva en inköpscentral, denna finansieras på ett eller annat vis av de som myndigheter/enheter som använder den (i vilken form det nu må vara).

    Ref.
    Enligt skäl 70 är tjänster och varuköp från inköpscentralen inkl stödtjänster således att betrakta som undantagna från skyldigheter enligt direktivet.
    Det framgår även i samma skäl 70 att tjänster som köps av icke-inköpscentral men som fyller samma funktion bör tilldelas i enlighet med direktivet, vi får anta att med detta menades klassiska upphandlingskonsulter eller motsvarande.
    Utan att vara helt säker på anledningen får vi väl utgå ifrån att en verksamhet som har till enda syfte att stödja sin medlemsorganisation (intern inköpskompetens, inköpscentral, samverkan mfl) är både mer samhällsekonomiskt och har mer kunnande om den egna verksamheten än konsultbolag, de senare kontrakteras då normalt när man av annan anledning inte hinner med.

    Går väl inte att tolka på annat sätt än att en inköpscentral (och jag tror inte det är ifrågasatt att Sinfra är en inköpscentral) får tillhandahålla dessa tjänster, och myndigheterna som är ansluta till Sinfra således får köpa tjänsterna utan att behöva konkurrensutsätta dem.
    Detta är ett generellt undantag som gäller för inköpscentraler.

    Tekal-undantaget bör såldes vara helt ovidkommande i detta fall då Sinfra (och andra inköpscentraler) kan luta sig mot bestämmelser kring inköpscentraler snarare än internköp.

    Får anta att EU gör skillnad på dessa och ser konsulter som något en upphandlande myndighet/enhet bör undvika för att spara på de offentliga tillgångarna. Inköpscentralens personal ses således som en förlängning av myndighetens/enhetens egna resurser (flera myndigheter/enheter får möjlighet att poola resurser/kunskap) medan konsultbolag med sina konsulter är en utomstående resurs som tas in vid specialbehov. Rimligt kan jag tycka och de konkurrerar inte med varandra som jag ser det då konsultbolag har vinstintresse medan en inköpscentral har ett medlemsintresse primärt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

När tog allvaret över?

KRÖNIKA

För en ganska kort tid sen insåg jag att jag numera går till jobbet med en helt annan känsla i kroppen än tidigare. Det var svårt att känna exakt vad det var men efter några dagar av funderingar slog det mig till slut, skriver Ingrid Hammarstrand.

Sanna Wallerstedt

LOU-utskott lanserar checklistor

Byggföretagen vill med nya checklistor öka förtroendet för offentlig upphandling och bidra till sund konkurrens.

Malmö

Stärker kontrollen med ny funktion

Malmö stad inrättar en specialfunktion för att följa upp sina leverantörer med särskilt fokus på att motverka arbetslivskriminalitet.

Förvaltningsrätten i LUleå

Utdömt avtal ogiltigt igen

Luleå kommun fälls återigen för ett ogiltigt avtal med SOS Alarm om larmtjänster och stämplas av Förvaltningsrätten för en form av lögner om processen.

Jenny Lilja

Tar över i Jönköping

Karriär

Jenny Lilja blir Jönköpings kommuns nya upphandlingschef efter att ha rekryterats från samma tjänst på Domstolsverket.

Andreas Doherty

Breddad ”bas” ger EU-perspektiv

Upphandlingsmyndighetens statistikbas har vidgats till att delvis täcka in även EU-data och fram träder en bild av stora skillnader i sättet att upphandla mellan olika EU-länder.

Lediga jobb

Upphandlare med några års erfarenhet till Sigtuna kommun

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Laholmsbuktens VA söker upphandlingsansvarig!

Senaste nyheterna

När tog allvaret över?När tog allvaret över?
LOU-utskott lanserar checklistorLOU-utskott lanserar checklistor
Stärker kontrollen med ny funktionStärker kontrollen med ny funktion
Utdömt avtal ogiltigt igenUtdömt avtal ogiltigt igen
Tar över i JönköpingTar över i Jönköping
Breddad ”bas” ger EU-perspektivBreddad ”bas” ger EU-perspektiv
Kritik mot ”förlorat årtionde”Kritik mot ”förlorat årtionde”
Stor skillnad med publika resultatStor skillnad med publika resultat
ANNONS FRÅN PARMACO

Dags att höja nyttjandegraden i svensk byggnation

Sverige står inför en rad utmaningar när det kommer till hur vi bygger hållbara samhällen. Från demografiska svängningar till klimatförändringar, ekonomi och teknologi, det är tydligt att vi måste tänka nytt och smart för att konstruera resistenta samhällen anpassade för framtidens förändring.

Senaste kommentarerna

  • Fånge i systemetSom upphandlare har man inte koll på hur prismatrisen i TS svarar/beter sig om någon fyller i negativt pris. Här...
  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Aktuella utbildningar

  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • LOU på två dagar | 15-16 maj
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Säkerhetsintressen styr upphandling
  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »