En nu pågående upphandling syftar till att förbättra förutsättningarna för svenskt ambulansflyg. Fem flygplan ska effektivisera transporter av patienter och organ.
Fyra av planen är av typen turboprop. Två ska användas för landets norra delar och två i mellersta/södra Sverige. Ett jetplan ska betjäna hela landet.
Arbetet med att organisera ambulansflyg för 20 av landets 21 landsting och regioner är omfattande. Västerbottens läns landsting, som samordnar upphandlingen, kommer att hantera koordineringscentral och drift av avtalet.
– Jag ser uppdraget som en bekräftelse på att landstingets mångåriga satsning på profilområdet luftburna intensivvårdtransporter vunnit nationell respekt och förtroende, säger landstingsdirektör Anders Sylvan.
En enda region, Skåne, har ställt sig utanför upphandlingen av nationellt ambulansflyg.
– Jag är bekymrad och orolig för Skåne, säger projektledaren Mats Friberg till Sydsvenskan.
Beslut om leverantör av ambulansflyg fattas under senvåren. Avtalsstart blir tidigast i april nästa år. Rekrytering av sjuksköterskor påbörjas snart.
– Vi hoppas kunna ta tillvara på den erfarenhet och kompetens som finns hos sjuksköterskor som tidigare arbetat med ambulansflyg, säger Helge Brändström, beredskapsöverläkare och medicinsk chef för flygenheten i Västerbottens läns landsting.
Avtalet ska gälla under sex år med möjlighet till tre plus tre års förlängning. Var koordineringscentralen kommer att finnas är ännu inte bestämt.
Skåne kliver ensamt av ambulansflyget
Det svenska ambulansflyget ska förbättras. Västerbottens läns landsting, som har mångårig erfarenhet av luftburna intensivvårdtransporter, sköter upphandlingen på uppdrag av landets alla landsting och regioner utom Skåne.
| 2014-03-19
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer