Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Skärpta regler kring låga anbud

Juridisk krönikaI delbetänkandet Nya regler om upphandling föreslås en skyldighet för upphandlande myndigheter att under vissa förutsättningar förkasta onormalt låga anbud - en skillnad mot vad som gäller i dag. Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på utredningens förslag.

| 2014-09-30

Som vi tidigare skrivit i Upphandling24-krönikan ”Så kan onormalt låga anbud stoppas” i november 2013 anser vi bl.a. att det formella förfarandet i 12 kap. 3 § LOU inte är tillräckligt för att stoppa onormalt låga anbud. 

I delbetänkandet Nya regler om upphandling (SOU 2014:51) föreslås att en upphandlande myndighet ska tvingas att förkasta ett anbud om (i) den finner att priset är onormalt lågt och (ii) leverantören inte på ett tillfredställande sätt kunnat lämna en förklaring till det låga priset, eller om det onormalt låga priset beror på att anbudet inte överensstämmer med vissa angivna miljö- social- och arbetsrättsliga skyldigheter.

Förslaget bygger på artikel 69 i det nya EU-direktivet om offentlig upphandling.

I begreppet ”onormalt lågt anbud” ligger att priset i regel inte motsvarar allmänt vedertagna affärsmässiga hänsyn och att det kan vara baserat på osunda strategier.

Vi anser därför att det är helt rätt att upphandlande myndigheter enligt förslaget kommer att ha en skyldighet att förkasta ett anbud om anbudsgivaren inte kunnat ge en rimlig förklaring till det låga anbudet som t.ex. visar att denne kan väntas fullgöra kontraktet i alla delar, iakttar aktuella bestämmelser om arbetsförhållanden, m.m.

Den föreslagna regleringen uppmuntrar enligt vår mening till sunda anbudsförfaranden.

Enligt förslaget föreslås en skyldighet att fråga anbudsgivaren om det låga priset först om myndigheten ”finner” att anbudet är onormalt lågt. I kommentaren till utredningens förslag anges att det är myndighetens uppfattning om vad som kan vara onormalt lågt som utlöser denna skyldighet. 

Det kan därvid diskuteras om det kommer vara möjligt att nå framgång med en överprövning om myndigheten inte delar en förlorande anbudsgivares uppfattning att ett anbud är onormalt lågt. Med ”finner” torde dock inte avses en rent subjektiv uppfattning, eftersom det då inte skulle finnas något effektivt rättsmedel.

Om myndigheten felaktigt anser att priset i vinnande anbud är normalt torde således en domstol med stöd av bevisning från en förlorande anbudsgivare kunna komma till slutsatsen att anbudet verkar onormalt lågt och att myndigheten därför borde ha bett den vinnande anbudsgivaren att lämna en godtagbar förklaring till priset.

En sådan tolkning är rimlig och ligger dessutom i linje med den mer objektivt utformade texten i EU-direktivet (”om anbuden förefaller vara onormalt låga”).

Även om den föreslagna regleringen av onormalt låga anbud är bättre än nuvarande reglering i LOU anser vi att upphandlande myndigheter även framöver kommer att behöva tänka på hur de utformar förfrågningsunderlag och avtal i syfte att minimera incitamenten att lämna onormalt låga anbud (se ovannämnda krönika från november 2013).

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Fredrik LinderHamiltonLouSouUpphandling24

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026