Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Skärpta regler kring låga anbud

Juridisk krönikaI delbetänkandet Nya regler om upphandling föreslås en skyldighet för upphandlande myndigheter att under vissa förutsättningar förkasta onormalt låga anbud - en skillnad mot vad som gäller i dag. Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på utredningens förslag.

| 2014-09-30

Som vi tidigare skrivit i Upphandling24-krönikan ”Så kan onormalt låga anbud stoppas” i november 2013 anser vi bl.a. att det formella förfarandet i 12 kap. 3 § LOU inte är tillräckligt för att stoppa onormalt låga anbud. 

I delbetänkandet Nya regler om upphandling (SOU 2014:51) föreslås att en upphandlande myndighet ska tvingas att förkasta ett anbud om (i) den finner att priset är onormalt lågt och (ii) leverantören inte på ett tillfredställande sätt kunnat lämna en förklaring till det låga priset, eller om det onormalt låga priset beror på att anbudet inte överensstämmer med vissa angivna miljö- social- och arbetsrättsliga skyldigheter.

Förslaget bygger på artikel 69 i det nya EU-direktivet om offentlig upphandling.

I begreppet ”onormalt lågt anbud” ligger att priset i regel inte motsvarar allmänt vedertagna affärsmässiga hänsyn och att det kan vara baserat på osunda strategier.

Vi anser därför att det är helt rätt att upphandlande myndigheter enligt förslaget kommer att ha en skyldighet att förkasta ett anbud om anbudsgivaren inte kunnat ge en rimlig förklaring till det låga anbudet som t.ex. visar att denne kan väntas fullgöra kontraktet i alla delar, iakttar aktuella bestämmelser om arbetsförhållanden, m.m.

Den föreslagna regleringen uppmuntrar enligt vår mening till sunda anbudsförfaranden.

Enligt förslaget föreslås en skyldighet att fråga anbudsgivaren om det låga priset först om myndigheten ”finner” att anbudet är onormalt lågt. I kommentaren till utredningens förslag anges att det är myndighetens uppfattning om vad som kan vara onormalt lågt som utlöser denna skyldighet. 

Det kan därvid diskuteras om det kommer vara möjligt att nå framgång med en överprövning om myndigheten inte delar en förlorande anbudsgivares uppfattning att ett anbud är onormalt lågt. Med ”finner” torde dock inte avses en rent subjektiv uppfattning, eftersom det då inte skulle finnas något effektivt rättsmedel.

Om myndigheten felaktigt anser att priset i vinnande anbud är normalt torde således en domstol med stöd av bevisning från en förlorande anbudsgivare kunna komma till slutsatsen att anbudet verkar onormalt lågt och att myndigheten därför borde ha bett den vinnande anbudsgivaren att lämna en godtagbar förklaring till priset.

En sådan tolkning är rimlig och ligger dessutom i linje med den mer objektivt utformade texten i EU-direktivet (”om anbuden förefaller vara onormalt låga”).

Även om den föreslagna regleringen av onormalt låga anbud är bättre än nuvarande reglering i LOU anser vi att upphandlande myndigheter även framöver kommer att behöva tänka på hur de utformar förfrågningsunderlag och avtal i syfte att minimera incitamenten att lämna onormalt låga anbud (se ovannämnda krönika från november 2013).

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Fredrik LinderHamiltonLouSouUpphandling24

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026