I Stockholm sköter Samtrans sedan halvårsskiftet de skolskjutsar som bland annat barn med speciella behov har rätt till. Totalt handlar det om cirka 2 000 skolresor varje dag. Av ilskna föräldrar har företaget fått svidande kritik för taxibilar som inte kommer och för förare som hittar dåligt.
Serviceförvaltningen i Stockholms stad har träffat Samtrans för att diskutera problemen med persontransporterna.
– Vår bedömning är att åtagandet från Samtrans inte följs fullt ut, säger Liselothe Engelgren, chef för Serviceförvaltningen Upphandling vid Stockholms stad.
Beslutet är att fortsätta samarbetet och vidta åtgärder för att komma tillrätta med problemen.
– Läget har förbättrats men fortfarande kvarstår oacceptabla brister som drabbar både privatpersoner och verksamheter. Dessa måste skyndsamt åtgärdas, säger hon.
Enligt Jan Pelli, vd för Samtrans, fick man scheman och adresser för sent för att kunna planera på ett bra sätt.
– Vi beklagar att detta orsakat problem för våra resenärer. Det är ett komplext uppdrag och det tar en tid innan alla detaljer fungerar som tänkt. Nu gör vi allt för att försäkra oss om att resorna fungerar som de ska.
Serviceförvaltningen och Samtrans tillsätter gemensamma arbetsgrupper för att tydliggöra kvarstående brister, definiera åtgärder och se över rutiner. Om en månad träffas parterna igen för att utvärdera att vidtagna åtgärder är tillräckliga.
– Vi tittar samtidigt på möjligheterna att kräva nedsättning av den ersättning som Samtrans erhåller tills dess att åtagandena i avtalet uppfylls, säger Liselothe Engelgren.
Skolskjuts med startsvårigheter
Kritiken till trots får Samtrans fortsätta att köra skolskjuts i Stockholms stad. Serviceförvaltningens Liselothe Engelgren utesluter inte nedsatt ersättning fram till dess att entreprenören uppfyller sina åtaganden.
| 2014-10-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer