Stockholms läns landsting har sedan 2014 krävts på 17 miljoner i upphandlingsskadeavgift. Nu kan ytterligare tio miljoner kronor komma att läggas till den summan.
Konkurrensverket har hittat två fall av vad som enligt verket är otillåtna direktupphandlingar. Ansökan1 (pdf) och ansökan2 (pdf) gäller vårdavtal med två olika företag som omfattar medicinsk radiologi till primärvård, geriatrik, psykiatri och privata specialistläkare.
Båda avtalen tecknades ursprungligen 2008 och löpte ut vid årsskiftet 2015/16. Dessa avtal har sedan förlängts med ett år vardera utan att någon ny upphandling med konkurrensutsättning har skett.
– Otillåtna direktupphandlingar är prioriterade överträdelser i vårt tillsynsarbete. Med en öppen annonsering ökar förutsättningarna för att det är det bästa avtalet för patienter och för skattebetalare som tecknas, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Stockholm med kravet att landstinget döms att betala tio miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift vardera för de två överträdelserna. Detta eftersom värdet av de två aktuella förlängningsavtalen beräknats till 200 miljoner respektive 290 miljoner kronor, alltså närmare en halv miljard kronor. Tio miljoner kronor är det maximala belopp som kan utdömas vid den här typen av lagöverträdelser.
Konkurrensverket har tidigare riktat kritik mot Stockholms läns landsting för brister i upphandlingarna, och upphandlingsskadeavgift har utdömts av domstol i flera fall. Från landstinget har man uttalat att ett arbete pågår för att undvika fel i kommande upphandlingar.
– Vårt tillsynsarbete har positiv effekt när upphandlande myndigheter ändrar i sin organisation eller i sina rutiner så att upphandlingar kan ske enligt reglerna. Det är min förhoppning att fler ska göra rätt framöver, säger Dan Sjöblom.
Efter att Stockholms läns landsting, SLL, krävts på upphandlingsskadeavgift i fyra nya fall vill Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom att SLL skyndsamt tar fram och genomför en plan för att undvika ytterligare överträdelser.
– Vi tycker att det är olyckligt att vi flera gånger hamnat i förvaltningsrätten. Men det är viktigt att komma ihåg att vi har skapat vårdval värda flera miljarder medan de här enstaka direktavtalen sammanlagt är värda omkring tolv miljoner. Vi har prioriterat de områden som berör flest patienter. Inom vårdval gynekologi har vi till exempel fått in ett 40-tal vårdgivare med direktavtal i avtalsformen LOV, alltså Lagen om valfrihet, säger Gustav Ohlén, samordnare på hälso- och sjukvårdsförvaltningen till Upphandling24.
Han pekar på att det finns en sådan plan som Konkurrensverkets generaldirektör efterfrågar och hänvisar till ”Plan för upphandling av hälso- och sjukvård och beslut om förlängning av avtal” (pdf)” som togs fram och beslutades under 2015.
Syftet med planen var att tydliggöra i vilken takt olika vårdområden inom närsjukvård, tandvård, somatisk specialistvård, medicinsk service, rehabilitering och prehospital vård skulle upphandlas. Dessutom var syftet att skapa långsiktiga förutsättningar och ett stabilt stöd för att genomföra Framtidsplanens alla delar.
Men det verkar inte räcka. Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) vill nu få ordning och reda på upphandlingarna.
– Det första uppdrag vår nya landstingsdirektör Malin Frenning fick när hon tillträdde den 1 december var att omgående ta tag i frågan om våra upphandlingar. Detta är en prioriterad fråga för hela landstinget, säger han.
Han önskar att ett arbete påbörjas för att stärka upphandlingsprocessen i SLL. Dessutom anser han att det är viktigt att få en samlad bedömning av problembilden och vilka olika problem som upphandlingsverksamheten har mött. Landstingsdirektören får därför i uppdrag att arbeta utifrån detta:
Säkerställa att alla verksamheter följer riktlinjerna, genomföra översyn om det finns behov av att ändra riktlinjer för att skapa samsyn inom landstinget och minska problem med lagstiftningen.
Dessutom undersöka förutsättningarna för samordning och centralisering av upphandlingsverksamheten,
skärpa kontrollen av när avtal löper ut för att minska behov av direktupphandlingar samt undersöka hur landstingsstyrelsen kan stärka uppföljningen av riktlinjerna. Slutligen genomför översyn av hur kompetensen inom landstingets upphandlingsverksamhet kan stärkas.
– Det är inte acceptabelt att vi låter skattepengar gå till upphandlingsböter eller till dåliga avtal. Vi ska ha ordning och reda i alla landstingets upphandlingar, säger finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M).
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer