Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Slöseri med skattepengar när regler är viktigare än affären”

DebattDet finns ingen motsättning mellan den goda affären och upphandlingslagstiftningen. Den synen är inte bara min, den är också tydlig i regeringens nationella upphandlingsstrategi, skriver Per Finnhammar i en debattartikel.

| 2018-05-08
Per Finnhammar.

Det påstås ibland att upphandlingslagstiftningen utgör ett hinder för ett affärsmässigt inköpsarbete i offentlig sektor. Det är en olycklig missuppfattning. Det finns ingen motsättning mellan den goda affären och regelverket.

Den synen är inte bara min, den är också tydlig i regeringens nationella upphandlingsstrategi: ”Beslutsfattare måste bli medvetna om att en strategisk användning av upphandling är en förutsättning för att myndigheten eller enheten ska kunna nå sina verksamhetsmål och göra goda affärer och därigenom bidra till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling.”

Men visst finns det problem – ett stort problem är att många upphandlingsorganisationer fokuserar mer på att göra saker rätt än att göra rätt saker. Det gör att de missar de möjligheter som finns i ett modernt inköp, och de missar även att leva upp till de mål som regeringen pekat ut.

För mig är principerna bakom kategoristyrt inköp avgörande för att hantera de mål, utmaningar och möjligheter som offentliga verksamheter ställs inför i en föränderlig omvärld. Detta är mer av synsätt än enbart ett antal systemverktyg, och det tar tid och energi att införa.

Det handlar om:

  • strategiskt perspektiv
  • leverantörsmarknadsperspektiv
  • förändringsledning
  • nytänkande
  • slutanvändarfokus
  • tvärfunktionellt arbete
  • faktabaserade analyser.

Det finns relativt enkla åtgärder som snabbt skulle kunna innebära förbättringar:

  • Genomför upphandlingarna på ett affärsmässigt sätt med stöd av upphandlingsreglerna och inte tvärtom.
  • Se till att upphandlingsavdelningen arbetar proaktivt, i stället för reaktivt, på uppdrag av beställarorganisationen. Upphandlingsavdelningen bör ha en aktuell spendanalys (kartläggning av inköpsmönster) och avtalsinventering. Dessa ligger sedan till grund för prioriteringar som resulterar i en rullande upphandlingsplan kopplat till resurser.
  • Sätt tydliga och konkreta mål och följ upp varje upphandlingsavdelning i form av förbättringar (funktionalitet, kvalitet och besparingar). Detta är något som sitter i ryggmärgen hos varje duktig inköpare/upphandlare. Att inte mäta inköparnas prestation är som att inte mäta hur långt en längdhoppare hoppar, men fortfarande be dem prestera.
  • Arbeta mycket mer i tidiga dialoger med marknaden så att leverantörernas kunskaper och möjligheter i större utsträckning än i dag kommer till nytta. När leverantörernas möjligheter kombineras med verksamhetens verkliga behov skapas möjligheter till goda affärer. Den tidiga dialogen ökar också leverantörernas förståelse för affären, vilket minskar risken för överprövningar.
  • Analysera varje överprövning. Gå noga igenom vad som hände och varför. Identifiera behov av att göra annorlunda till nästa gång och vidta de åtgärder som behövs.
  • Ändra synen på överprövning.

o En viss andel överprövning är bra, det är ett tecken på att ni utmanar leverantörsmarknaden.
o Informera leverantörerna om er syn på överprövningar, det vill säga att relevanta överprövningar har ni inget problem med. Var tydlig med att när leverantörer sätter överprövningar i system eller när de överprövar på grund av formfel som inte är relevanta för affären så är det inte positivt varken för konkurrensen eller för skattebetalarna.
o Bra affärer med ett gediget analysarbete i grunden blir mindre ofta överprövade.

Flera av de saker jag tar upp finns tydligt uttryckt i den nationella upphandlingsstrategin.

Avslutningsvis skulle jag vilja skicka två råd till våra lagstiftare:

1. Leverantörer som systematiskt utnyttjar möjligheten till överprövning på ett felaktigt sätt ska kunna stängas ute från en upphandling.

2. När en överprövning behandlas så borde frågan ställas om det/de fel som gjorts i upphandlingen påverkar konkurrensen negativt och/eller är negativt för skattebetalarna. Om det inte är det så bör överprövningen avslås!

Per Finnhammar
partner
Effso

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt affärenÖverprövningarUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026