Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Smedjebackens väg till framgång

Smedjebackens kommun har gjort en utvecklingsresa mot fler anbud, fler lokala leverantörer och höga betyg. ”Det är vårt jobb att få företagare att vilja och våga prata med oss och där tror jag att vi lyckats.”, säger Lina Kihlmark Andersson.

| 2025-08-25
Lina Kihlmark Andersson
Lina Kihlmark Andersson, Smedjebackens kommun.

Sedan 2017 är hon upphandlingsansvarig i dalakommunen med knappt 11 000 invånare.

En tydlig ambition har varit att jobba strukturerat och målmedveten mot den lokala leverantörsmarknaden – här inkluderat även Ludvika kommun utifrån närheten mellan centralorterna.

– Vi tycker att gensvaret varit bra från lokala marknaden och det märks i våra siffror också. 2024 var all time high på flera områden som att 45 procent av anbuden kom från lokala företag och att snittantalet anbud ökade till 4,1, säger Lina Kihlmark Andersson.

Smedjebacken har också ”parkerat” inom topp tio i Svenskt näringslivs årliga ranking av offentlig upphandling utifrån betyg satta av företagare i hemkommunen.

Lina skrattar lite när framgångskonceptet ska beskrivas:

– Det blir allt vanligare att man hör av sig till oss och frågar: vad är det ni gör? Jag brukar bli lite ställd och får nästan fråga mig själv: ja, vad är det vi gör? Men i det ligger också att det är självklart att vi ska jobba utåtriktat och fånga behov och funderingar som finns bland leverantörer.

Lina Kihlmark Andersson ger en mängd ”små” exempel på filosofin:

– Vi har länge jobbat med att finnas med på lokala mässor. Numera finns vi också med på de företagsfrukostar som anordnas anordnas sista fredagen varje månad. Ett lyckat drag var också att vi flyttade ut från kommunhuset för ett par år sedan och vi delar nu lokal med näringslivskontoret.

– Allt det här öppnar för spontana möten och diskussioner med företagare – ett sätt att avdramatisera offentlig upphandling, att få företagare att våga ta kontakt och ställa det de upplever som dumma frågor.

Vissa gånger innebär det att man får ”ta på sig kommunhatten” mer än att vara renodlad upphandlare, tillägger Lina Kihlmark Andersson.

– Det kan finnas synpunkter på att beställarna ska bli tydligare eller andra delar kring hur kommunen jobbar. Då kan vi ta det vidare internt och fungera lite som first line support.

En upphandlingsguide har också tagit fram för att minska tröskeln för främst mindre företag att leverera till kommunen. Enkäter är ett annat område där kommunen är aktiv för att fånga upp utmaningar och behov som leverantörsmarknaden upplever.

Plus att upphandlingsenheten, som har två tjänster, ständigt jobbar med att försöka förenkla upphandlingsdokumenten.

– Det ska vara lätt att förstå vad som ska lämnas in och vad vi förväntar oss. Vi jobbar mycket med språket i våra underlag och ska inte heller länka till en massa paragrafer. Anbudsgivare ska inte behöva läsa lagen. Har vi behov av att skriva ut en paragraf från exempelvis LOU så ska vi också skriva vad den innebär, förklarar Lina Kihlmark Andersson.

Även att miniminera antalet bilagor står i centrum och kommunen har bland annat valt bort ett dokument om juridisk försäkran.

– Där skulle man kryssa hit och dit och skriva under, men vi har ersatt det med ett lite enklare dokument för undertecknande av anbud. Jag tycker överlag att vi hittat en bra balans mellan förenklingar och att inte tulla på regelverket.

Lina Kihlmark Andersson upplever att olika insatser ger ringar på vattnet.  Lokala företagare har fått ansikten och namn på kommunens upphandlare. Diskussioner om upphandling, ofta spontana, har blivit naturliga. Och hon ser det som kommunens ansvar att ”bryta isen”.

-Jag har själv en bakgrund från privat sektor med att sitta på andra sidan och skriva anbud och nu är jag här. Som liten företagare har man sällan offentliga affärer som top of mind. Så det är vårt jobb att få företagare att vilja och våga prata med oss, säger Lina Kihlmark Andersson.

Även öppenhet mot journalister är en del av arbetssättet.

Ett par exempel:

Nya Ludvika Tidning undrar hur sexigt det är med offentlig upphandling, men konstaterar att kommunens upphandlare gör det begripligt med råd och nya upphandlingsguiden.

Siljan news har spetsat till upphandling som ”ett torrt jobb men någon måste göra det” och att Smedjebacken haft turen med ”upphandlare som faktiskt kan se på sitt uppdrag med nyfikenhet och passion”.

– Det väcker nyfikenhet bland företagare om vi syns i media. Ofta är det vi som söker upp lokal media med tips och de är i regel på med bra effekt, säger Lina Kihlmark Andersson.

Läs mer: Lina Kihlmark AnderssonSmedjebackens Kommun

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Smedjebackens väg till framgång”

  1. Marianne Hammarström skriver:
    26 augusti, 2025 kl. 09:14

    Gömma sig bakom paragrafer och vara osynlig är ingen framgångsfaktor så stor grattis till Smedjebackens kommun. Härlig läsning, så ska vi jobba i Dalarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026