Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Spendanalys lönar sig

Vilken är den största utmaningen med att göra spendanalys? Helena Brynolfsson, som driver konsultbolaget Prosourcia, svarar.

| 2019-09-08

Den största utmaningen med att göra spendanalys, tycker jag, är att få till ett bra kategoriträd och en genomtänkt mappningsprincip. Det vill säga en struktur för hur vi ska fördela vår totala inköpsvolym så att vi kan agera och dra nytta av resultatet.

Vänder man på steken så är det här inte bara den största utmaningen, det är även den största framgångsfaktorn. Så med det sagt lönar sig det att lägga krut på detta steg (men inte för mycket – mer om det senare).

Förenklat handlar det om att tvätta och mappa inköpsvolymen och för att lyckas bra med det, så lönar det sig att tänka på följande:

  • Adresserbar inköpsvolym
  • Namn på kategorier
  • Antal nivåer
  • Mappningsprincip

Adresserbar inköpsvolym. Var noga med att rensa bort all inköpsvolym som inte är adresserbar, det vill säga kostnader som vi på inköp inte kan påverka (till exempel avgifter, tullar med mera).

Namn på kategorier. Tänk på att inköpskategorierna används och kommuniceras till andra inom din organisation, som inte är särskilt insatt i inköpsverksamheten. Använd dig därför av benämningar som alla direkt kan förstå. På huvudkategorinivå är till exempel namn som ”IT, Resor och Personal” lätta förstå till skillnad från ”Övriga tjänster” eller ”Organisation”.

Antal nivåer. Generellt sett så tycker jag att två nivåer (huvud- och underkategori) räcker utmärkt. I undantagsfall kan tre nivåer vara befogat, men väldigt sällan, då inköpskategorier bör vara tillräckligt stora för att kunna identifiera möjligheter, men tillräckligt små för att kunna hanteras.

Mappningsprincip. Ofta står valet att mappa mellan leverantör eller konto (andra principer förekommer, men de kommer inte belysas här) och då är leverantörsperspektivet att rekommendera. Dels för att det är en leverantörsmarknad som ska tillfredsställa de behov din organisation har, dels för att det blir för mycket felmappat om konto används som fördelningsnyckel. Det konteras överlag alldeles för mycket fel inom både privata och offentliga sektor.

Avslutningsvis vill jag knyta an till det jag nämnde i inledningen om att lägga krut på detta steg, men inte för mycket. I princip kan man lägga hur mycket tid som helst på att förfina, ändra och justera sitt kategoriträd och sina mappningsprinciper. Men hur du än gör kommer det smyga sig in fel.

Så för att inte fastna i detta steg så rekommenderas att dra en gräns vid ”good enough” för att ni ska komma igång och börja identifiera förbättringsmöjligheter. Ni får därmed en bas på vilken ni kan fatta strategiska beslut och prioritera vilka möjligheter/upphandlingar/inköpskategorier /initiativ ni vill arbeta med framöver. En inköpsstrategi med andra ord.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026