Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Spendanalys lönar sig

Vilken är den största utmaningen med att göra spendanalys? Helena Brynolfsson, som driver konsultbolaget Prosourcia, svarar.

| 2019-09-08

Den största utmaningen med att göra spendanalys, tycker jag, är att få till ett bra kategoriträd och en genomtänkt mappningsprincip. Det vill säga en struktur för hur vi ska fördela vår totala inköpsvolym så att vi kan agera och dra nytta av resultatet.

Vänder man på steken så är det här inte bara den största utmaningen, det är även den största framgångsfaktorn. Så med det sagt lönar sig det att lägga krut på detta steg (men inte för mycket – mer om det senare).

Förenklat handlar det om att tvätta och mappa inköpsvolymen och för att lyckas bra med det, så lönar det sig att tänka på följande:

  • Adresserbar inköpsvolym
  • Namn på kategorier
  • Antal nivåer
  • Mappningsprincip

Adresserbar inköpsvolym. Var noga med att rensa bort all inköpsvolym som inte är adresserbar, det vill säga kostnader som vi på inköp inte kan påverka (till exempel avgifter, tullar med mera).

Namn på kategorier. Tänk på att inköpskategorierna används och kommuniceras till andra inom din organisation, som inte är särskilt insatt i inköpsverksamheten. Använd dig därför av benämningar som alla direkt kan förstå. På huvudkategorinivå är till exempel namn som ”IT, Resor och Personal” lätta förstå till skillnad från ”Övriga tjänster” eller ”Organisation”.

Antal nivåer. Generellt sett så tycker jag att två nivåer (huvud- och underkategori) räcker utmärkt. I undantagsfall kan tre nivåer vara befogat, men väldigt sällan, då inköpskategorier bör vara tillräckligt stora för att kunna identifiera möjligheter, men tillräckligt små för att kunna hanteras.

Mappningsprincip. Ofta står valet att mappa mellan leverantör eller konto (andra principer förekommer, men de kommer inte belysas här) och då är leverantörsperspektivet att rekommendera. Dels för att det är en leverantörsmarknad som ska tillfredsställa de behov din organisation har, dels för att det blir för mycket felmappat om konto används som fördelningsnyckel. Det konteras överlag alldeles för mycket fel inom både privata och offentliga sektor.

Avslutningsvis vill jag knyta an till det jag nämnde i inledningen om att lägga krut på detta steg, men inte för mycket. I princip kan man lägga hur mycket tid som helst på att förfina, ändra och justera sitt kategoriträd och sina mappningsprinciper. Men hur du än gör kommer det smyga sig in fel.

Så för att inte fastna i detta steg så rekommenderas att dra en gräns vid ”good enough” för att ni ska komma igång och börja identifiera förbättringsmöjligheter. Ni får därmed en bas på vilken ni kan fatta strategiska beslut och prioritera vilka möjligheter/upphandlingar/inköpskategorier /initiativ ni vill arbeta med framöver. En inköpsstrategi med andra ord.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026