En granskning av Habo kommuns upphandlingar som kommunrevisionen låtit göra visar på stora brister.
I 40 procent av de stickprov som granskats har kommunen brustit i att följa LOU. Det handlar om inköp för över 25 miljoner där LOU inte följs fullt ut, enligt rapporten.
Antingen saknas avtal, eller så har det inte gjorts någon konkurrensutsatt upphandling. I vissa fall saknas både avtal och konkurrensutsatt upphandling.
– Vår bedömning är att det finns brister i kommunens efterlevnad av gällande upphandlingsregler. Kommunstyrelsen och nämnderna rekommenderas att se över rutinerna för att dokumentation av genomförda upphandlingar, skriver granskarna i rapporten.
Zaine Andersson, ordförande i kommunrevisionen, anser att Habo kommun borde ha en inköpsavdelning som tar övergripande ansvar för de här frågorna.
– Det finns inte ett företag som hanterar så här stora summor som inte har en inköpsfunktion, säger han till Jönköpings-Posten.
Kommunstyrelsens ordförande Gunnar Pettersson, S, lovar att se över rutinerna.
– Det är en del saker som de slår ner på och de måste vi förhålla oss till och förbättra.
Kommunen planerar bland annat att anställa en upphandlare.
– Det föreslås en ny tjänst i budgeten. Den resursen behövs verkligen, säger kommunchef Jan Sundman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer