Den nya funktionen blir en del av stadskontorets upphandlingsenhet och får en årsbudget på 4,5 miljoner kronor.
Beslut om satsningen – där erfarenheter från arbetet inom Köpenhamns stad varit vägledande – togs av kommunstyrelsen tidigare i veckan.
– Arbetstagarna och Malmöborna betalar ett högt pris för arbetslivskriminaliteten – det kan vi inte acceptera. Vi har ett arbete i gång sedan tidigare och jag är glad att vi nu intensifierar arbetet och skapar långsiktighet genom att inrätta en permanent funktion, säger Sofia Hedén, kommunalråd för Socialdemokraterna, i ett pressmeddelande.
En omvärldsanalys har genomförts som grund för beslutet.
Ansvaret för den nya funktionen täcker in att förhindra oseriösa leverantörer från att utsätta människor för brott mot mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga villkor, arbetsmiljö samt barns rättigheter.
– Malmö stad vill säkerställa att staden inte handlar från oseriösa leverantörer. De ska förstå att vi aktivt följer upp de villkor vi ställt i våra avtal och att det får konsekvenser om villkoren inte följs, säger Gabriella Manieri, Malmö stads upphandlingschef, i en text på kommunens webbplats.
I uppbyggnadsfasen av den nya funktionen kommer uppföljning av sociala villkor i avtal inom bygg och anläggning, lokalvård och persontransporter att prioriteras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer