I Statens Inköpscentrals senaste upphandling av utrikes flygresor har SAS rent generellt lyckats väl. Fast flygbolaget är långt från ensamt om att konkurrera om statliga myndigheters utlandsresor för sammanlagt cirka 400 miljoner kronor per år.
Kammarkollegiet har vid upphandlingen delat upp utlandsflyget i sex geografiska kategorier: Europa, Afrika, Asien/Australien, Mellanöstern, Nordamerika och Sydamerika.
För Nordamerikatrafiken har Lufthansa kämpat till sig ett eget avtal. På övriga destinationer är företaget partner till SAS, vilket även Swiss, Austrian Airlines och Singapore Airlines är.
– Svenska staten är Lufthansas största kund i Sverige, vilket gör det här beskedet extra glädjande, säger Ulrich Link, ansvarig för Skandinavien, Finland och Baltikum på Lufthansa.
Fast alla är inte lika glada. Riksdagsmannen Kenneth G Forslund har i riksdagen ställt en fråga till statsrådet Peter Norman om hur det kan komma sig att svenska staten på detta sätt har valt bort svenska statens flygbolag för statens resor.
– Givetvis ska LOU följas, men hade det varit en upphandling i näringslivet hade koncernnytta självfallet varit en faktor. Staten har redan tidigare gjort stora kapitaltillskott till det flygbolag som staten nu inte ska flyga med.
Kenneth G Forslund noterar att staten är en av flera delägare till flygbolaget SAS. I förlängningen kan det betyda att staten återigen måste träda in och täcka upp för de eventuella förluster som kan komma att uppstå.
Det finns fler utländska bolag än Lufthansa i de ramavtal som träder kraft nu vid halvårsskiftet. För femte året i rad är exempelvis Qatar Airways en av de utvalda leverantörerna av resor till Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien.
Flygavtalet gäller för alla statliga myndigheter och verk, högskolor och universitet och omfattar utrikesresor från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Linköping och Köpenhamn. Ramavtalet kan komma att gälla så länge som till den 31 maj 2016.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer