I dag skapas och sparas nästan all information i digital form. Därför har regeringen beslutat att utveckla en myndighetsgemensam e-arkiv-tjänst. Uppdraget har gått till Statens servicecenter som ska samarbeta med Riksarkivet.
Syftet med den nya tjänsten är att förenkla och göra det billigare för myndigheter att skaffa ett e-arkiv. Ökad öppenhet och tillgång till information om den statliga förvaltningen är andra mervärden.
Som ansvarig för den statliga förvaltningspolitiken gläds civilminister Stefan Attefall:
– Den nya tjänsten kommer att göra det lättare för myndigheterna att anskaffa e-arkiv och sänka kostnaderna för staten som helhet. Servicen för medborgarna förbättras också då det blir lättare att få tillgång till allmänna handlingar.
Enligt regeringens beslut ska sju myndigheter från start börja använda e-arkivet för hela eller delar av sin verksamhet. Det gäller: Bolagsverket, Energimyndigheten, Fortifikationsverket, Länsstyrelsen i Stockholms län, Länsstyrelsen i Västernorrlands län, Post- och telestyrelsen och Statens fastighetsverk
Enligt den förstudie som utförts av Ebuilder skulle den totala investeringskostnaden hamna på minst 1,1 miljarder kronor om den gjordes av var och en av 117 myndigheter. En gemensam tjänst har potential att sänka kostnaden med upp till 80 procent.
Arkivtjänsten väntas vara färdig för lansering senast år 2016. Tanken är att upphandla en skalbar plattform snarare än att utveckla eget.
– I vårt samhälle där digital information växer explosionsartat är det viktigt att kunna säkerställa tillgänglighet och ett långsiktigt bevarande för framtida generationer, summerar Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter.
Statligt e-arkiv om två år
Statens servicecenter har fått regeringens uppdrag att tillsammans med Riksarkivet utveckla ett myndighetsgemensamt e-arkiv. En gemensam tjänst har potential att sänka kostnaden med upp till 80 procent.
| 2014-08-19
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer