Dynamiskt inköpssystem, Dis, är ett flexiblare alternativ till traditionella ramavtal som används inom allt fler områden.
Sedan i somras erbjuder HBV, som genomför samordnade upphandlingar åt Sveriges allmännyttiga bostadsbolag, Dis för servicefordon. Systemet avser elfordon, personbilar och paketbilar men även serviceavtal.
– Hittills har våra medlemsbolag lagt beställningar för omkring 11,5 miljoner kronor. Vi har fått positiv feedback från både beställare och leverantörer. Kunderna tycker att det är bra att kunna designa sina beställningar utifrån sina specifika behov, säger vd Johan Almesjö.
Först får de leverantörer som vill delta gå igenom en kvalificeringsfas varefter de läggs upp i systemet.
I systemet finns ett underlag som bostadsbolag kan anpassa utifrån sina precisa behov. När bostadsbolaget skräddarsytt sitt fordon matchas beställningen automatiskt mot den leverantör som erbjuder efterfrågad produkt till bäst pris.
– Systemet utvärderar inkomna förslag från leverantörer: Detta motsvarar bäst det du efterfrågar till lägsta pris, säger vd Johan Almesjö.
Han gläds över att både lokala leverantörer och leverantörer från andra delar av landet deltagit och vunnit upphandlingar.
– Det ger en bra konkurrens och det är så ett Dis ska fungera, säger Johan Almesjö.
HBV har även lanserat ett Dis för lås- och passersystem. Och fler områden väntar.
– Öppenheten i systemet för både köpare och säljare att kunna ansluta sig är en viktig framgångsfaktor, säger Johan Almesjö.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer