Kommuner och landsting har generellt kommit längre med att införa elektroniska inköpsstöd, men intresset finns även från myndigheter. De som har infört inköpsstöd visar på stora effektivitetsvinster. Leverantörer av inköpsstöd är förstås mycket intresserade av en eventuell upphandling.
En avgörande fråga är hur ett inköpsstöd ska finansieras. Kostnaden kan bli en avgörande faktor för framgång. För köparna får kostnaden att utnyttja inköpsstödet inte överstiga nyttovinsterna, och för de leverantörer som ska ansluta sig får kostnaden inte heller bli för hög.
För att nå målet med ett gemensamt inköpsstöd för offentlig sektor ska upphandlingen gälla både myndigheter, kommuner och landsting. Inköpsstödet bör upphandlas som en tjänst, och upphandlingen utformas som en funktionsupphandling, det vill säga att tjänsterna efterfrågas som funktioner istället för enskilda tekniska specifikationer.
Förstudien föreslår också att det ska finnas en central förvaltning som håller ihop och driver utvecklingen av e-handel i offentlig sektor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer