I rapporten (pdf) “Tillsyn har effekt – Uppföljning av Konkurrensverkets upphandlingstillsyn” går det att läsa att 13 av 19 upphandlande myndigheter eller enheter som varit föremål för tillsynsbeslut genomfört eller är på väg att genomföra interna förändringar. Av dem uppger 12 av 13 att det var helt eller delvis på grund av Konkurrensverkets tillsynsbeslut. Av de öppna svaren framgår bland annat att tillsynsbesluten ökat respekten för att följa lagen om offentlig upphandling (LOU) och att upphandlingsfunktionen prioriteras tydligare även politiskt.
– Det är glädjande att vår tillsyn bidrar till bättre upphandlingsverksamheter och att många förbättrar sitt arbete genom att ändra i rutiner och prioriteringar. Vårt tillsynsarbete ger resultat, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Konkurrensverket har gjort en enkät till de kommuner och andra upphandlande myndigheter som varit föremål för tillsynsbeslut som inte lett till krav på upphandlingsskadeavgift. Det kan handla om ärenden som legat längre bak i tiden eller som av andra anledningar inte kunnat leda till krav på böter.
– Även i de fall där vi inte kan gå till domstol är det viktigt att ge vägledning. Vi vill visa hur vi som tillsynsmyndighet tolkar lagen. Det kommer på sikt leda till att fler gör rätt från början, säger Dan Sjöblom.
Av rapporten framgår också att Konkurrensverkets beslut och skrivelser uppfattas som enkla och begripliga och med tydliga slutsatser. I enkätsvaren finns också förslag till ytterligare förbättringar. Det handlar till exempel om önskemål om bättre dialog inför besluten, kortare handläggningstider och tidsgräns för hur gamla ärenden som ska granskas.
Tidigare har Konkurrensverket gjort en liknande undersökning om effekterna hos de upphandlande myndigheter som dömts att betala upphandlingsskadeavgift som en följd av Konkurrensverkets tillsynsarbete. Även den uppföljningen visade på positiva resultat av tillsynen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer