Sedan år 2008 har Vellinge kommun köpt administrativa tjänster från privatägda Serkon för i runda tal 30 miljoner kronor per år. Företaget fungerar som ett ”outsourcat ekonomikontor”. Enligt den oberoende expertgruppen Konkurrenskommissionen har inköpen inte föregåtts av något upphandlingsförfarande.
– Kontraktstilldelningen till Serkon har föregåtts av ett konstlat upplägg där starka skäl talar för att parterna ville kringgå upphandlingsreglerna, säger Per-Arne Sundbom, ledamot i Konkurrenskommissionen, som genomfört granskningen.
Serkon ägdes av kommunen fram till 2008 då bolaget såldes till en privatperson. I nära anslutning till privatiseringen tecknade kommunen ett tioårigt ramavtal med bolaget om köp av tjänster.
Av utredningen framgår att avtalet ingicks direkt med bolaget utan att föregås av en annonserad upphandling. Andra leverantörer gavs därmed inte möjlighet att tävla om mångmiljonkontraktet.
– Kommunens agerande medförde att konkurrensen mellan leverantörerna sattes helt ur spel. Av detta kan följa dålig kvalitet och höga priser på tjänsterna till nackdel för skattebetalarna framhåller Per-Arne Sundbom.
Att teckna så pass långa avtal som tio år är inte heller enligt regelboken. Upphandlingslagen stipulerar att ramavtal normalt inte löpa mer än fyra år – om det inte finns synnerliga skäl.
– Några sådana skäl har inte angetts.
Serkon vänder sig även till andra kunder än kommunen, vilket ger företaget en fördel framför konkurrenterna. Per-Arne Sundbom:
– Konkurrensen på den aktuella tjänstemarknaden har snedvridits genom kommunens agerande.
Vellinges kommunledning har i andra sammanhang kritiserats för att ha låtit vd:n köpa Serkon istället för att sälja bolaget på marknaden till högstbjudande.
Tioårigt avtal utan upphandling
Vellinge kommun köper administrativa tjänster av Serkon i strid mot lagen. Konkurrenskommissionens Per-Arne Sundbom noterar att inget annat företag fått lämna anbud och att avtal tecknats på hela tio år.
| 2014-05-15
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer