Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Trivsam arbetsmiljö är viktigare än hög lön

KarriärkrönikaBra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter är viktigast när svenska arbetstagare ska välja arbetsgivare enligt en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo. Det finns en klyfta mellan vad arbetstagare vill ha och vad de förknippar svenska företag med. Här finns stora möjligheter för offentlig sektor att med rätt marknadsföring attrahera arbetsmarknadens mest eftertraktade talanger.

| 2017-05-05

Oavsett om du skriver en personlig profil på en nätdejtingsida eller om du fått i uppgift att utveckla arbetsgivarvarumärket på din arbetsplats är det viktigt att veta vad dina potentiella kandidater tycker är attraktivt. Om du utgår från att en hög månadslön är det viktigaste för kärlekskranka godingar eller arbetssökande ingenjörer riskerar du att bygga din marknadsföringsstrategi på felaktiga grunder.

Undersökningen

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning av employer branding (arbetsgivarvarumärke) med 26 medverkande länder. Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. Kunskap om vad som motiverar arbetstagare att byta jobb är en förutsättning för att kunna utveckla ett företags eller en myndighets employer value proposition (EVP) eller arbetstagarerbjudande på ren svenska.

Arbetstagarnas önskelista

Resultatet från undersökningen presenterades i slutet av mars och det finns många intressanta insikter i rapporten. Lön och förmåner hamnar på sjätte plats när svenskar i arbetsför ålder rangordnar de attribut som är viktigast i valet av arbetsgivare. På första plats kommer en trivsam arbetsmiljö och på andra plats kommer stimulerande arbetsuppgifter. För kvinnor är en bra balans mellan arbete och fritid det tredje viktigaste attributet. För män kommer trygga anställningsvillkor på delad tredje plats tillsammans med balans mellan jobb och fritid.

Strategi för ett starkt arbetsgivarvarumärke

Den arbetsgivare som erbjuder bra arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter, trygga anställningsvillkor och möjlighet till balans mellan jobb och fritid kommer med andra ord att kunna attrahera de mest eftertraktade talangerna på arbetsmarknaden. Självklart under förutsättning att målgruppen känner till alla dessa fördelar. Förutom att ha ovanstående egenskaper krävs också en medveten satsning på marknadsföring där erbjudandet till kandidaterna paketeras på ett smart sätt. Här har svenska myndigheter och företag en hel del kvar att göra.

Arbetsgivarnas erbjudande

I rapporten redovisas också vilka attribut som arbetstagarna förknippar svenska företag med. Tyvärr kommer trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter på sjätte och sjunde plats i den listan. På första plats över attribut som svenska företag förknippas med kommer finansiell styrka. Arbetsgivarna förknippas också med användande av ny teknik, trygga anställningsvillkor och gott rykte.

Möjligheter för offentlig sektor

I klyftan mellan vad arbetstagare vill ha och vad de anser att arbetsgivare erbjuder finns stora möjligheter för den offentliga sektorn att marknadsföra sig mot arbetsmarknadens talanger. Många myndigheter har moderna lokaler, god arbetsmiljö, trygga anställningsvillkor och erbjuder flexibilitet vid dagishämtning och vab under småbarnsåren. Att marknadsföra detta är ett kostnadseffektivt sätt att attrahera arbetskraft istället för att alltid hamna i högre lön-fällan. Om marknadsföringen dessutom bygger på medarbetarnas egna berättelser om sin arbetsplats blir trovärdigheten hög.

Kandidaternas marknad

En kontaktannons blir trevligare om den handlar mer om vem du är än om vad du kräver av en framtida partner. På samma sätt bör en platsannons utformas. Berätta mer om kollegorna, arbetsmiljön, anställningsförmåner samt eventuella möjligheter att jobba hemifrån och berätta mindre om krav och förväntningar. På svensk arbetsmarknad idag är det talangerna som väljer vem de vill dejta och arbetsgivarna måste anstränga sig för att vara snyggast och mest attraktiva.

Här kan du ladda ner rapporten från Randstad Employer Brand Research 2017:

https://www.randstad.se/employer-brand-center/

Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026