Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Trivsam arbetsmiljö är viktigare än hög lön

KarriärkrönikaBra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter är viktigast när svenska arbetstagare ska välja arbetsgivare enligt en ny undersökning från Randstad och Kantar Sifo. Det finns en klyfta mellan vad arbetstagare vill ha och vad de förknippar svenska företag med. Här finns stora möjligheter för offentlig sektor att med rätt marknadsföring attrahera arbetsmarknadens mest eftertraktade talanger.

| 2017-05-05

Oavsett om du skriver en personlig profil på en nätdejtingsida eller om du fått i uppgift att utveckla arbetsgivarvarumärket på din arbetsplats är det viktigt att veta vad dina potentiella kandidater tycker är attraktivt. Om du utgår från att en hög månadslön är det viktigaste för kärlekskranka godingar eller arbetssökande ingenjörer riskerar du att bygga din marknadsföringsstrategi på felaktiga grunder.

Undersökningen

Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning av employer branding (arbetsgivarvarumärke) med 26 medverkande länder. Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. Kunskap om vad som motiverar arbetstagare att byta jobb är en förutsättning för att kunna utveckla ett företags eller en myndighets employer value proposition (EVP) eller arbetstagarerbjudande på ren svenska.

Arbetstagarnas önskelista

Resultatet från undersökningen presenterades i slutet av mars och det finns många intressanta insikter i rapporten. Lön och förmåner hamnar på sjätte plats när svenskar i arbetsför ålder rangordnar de attribut som är viktigast i valet av arbetsgivare. På första plats kommer en trivsam arbetsmiljö och på andra plats kommer stimulerande arbetsuppgifter. För kvinnor är en bra balans mellan arbete och fritid det tredje viktigaste attributet. För män kommer trygga anställningsvillkor på delad tredje plats tillsammans med balans mellan jobb och fritid.

Strategi för ett starkt arbetsgivarvarumärke

Den arbetsgivare som erbjuder bra arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter, trygga anställningsvillkor och möjlighet till balans mellan jobb och fritid kommer med andra ord att kunna attrahera de mest eftertraktade talangerna på arbetsmarknaden. Självklart under förutsättning att målgruppen känner till alla dessa fördelar. Förutom att ha ovanstående egenskaper krävs också en medveten satsning på marknadsföring där erbjudandet till kandidaterna paketeras på ett smart sätt. Här har svenska myndigheter och företag en hel del kvar att göra.

Arbetsgivarnas erbjudande

I rapporten redovisas också vilka attribut som arbetstagarna förknippar svenska företag med. Tyvärr kommer trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter på sjätte och sjunde plats i den listan. På första plats över attribut som svenska företag förknippas med kommer finansiell styrka. Arbetsgivarna förknippas också med användande av ny teknik, trygga anställningsvillkor och gott rykte.

Möjligheter för offentlig sektor

I klyftan mellan vad arbetstagare vill ha och vad de anser att arbetsgivare erbjuder finns stora möjligheter för den offentliga sektorn att marknadsföra sig mot arbetsmarknadens talanger. Många myndigheter har moderna lokaler, god arbetsmiljö, trygga anställningsvillkor och erbjuder flexibilitet vid dagishämtning och vab under småbarnsåren. Att marknadsföra detta är ett kostnadseffektivt sätt att attrahera arbetskraft istället för att alltid hamna i högre lön-fällan. Om marknadsföringen dessutom bygger på medarbetarnas egna berättelser om sin arbetsplats blir trovärdigheten hög.

Kandidaternas marknad

En kontaktannons blir trevligare om den handlar mer om vem du är än om vad du kräver av en framtida partner. På samma sätt bör en platsannons utformas. Berätta mer om kollegorna, arbetsmiljön, anställningsförmåner samt eventuella möjligheter att jobba hemifrån och berätta mindre om krav och förväntningar. På svensk arbetsmarknad idag är det talangerna som väljer vem de vill dejta och arbetsgivarna måste anstränga sig för att vara snyggast och mest attraktiva.

Här kan du ladda ner rapporten från Randstad Employer Brand Research 2017:

https://www.randstad.se/employer-brand-center/

Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026