Oavsett om du skriver en personlig profil på en nätdejtingsida eller om du fått i uppgift att utveckla arbetsgivarvarumärket på din arbetsplats är det viktigt att veta vad dina potentiella kandidater tycker är attraktivt. Om du utgår från att en hög månadslön är det viktigaste för kärlekskranka godingar eller arbetssökande ingenjörer riskerar du att bygga din marknadsföringsstrategi på felaktiga grunder.
Undersökningen
Randstad Employer Brand Research är världens mest omfattande undersökning av employer branding (arbetsgivarvarumärke) med 26 medverkande länder. Undersökningen är gjord av Kantar Sifo och sammanställer vad svenska folket tycker är viktigast när de väljer arbetsgivare. Kunskap om vad som motiverar arbetstagare att byta jobb är en förutsättning för att kunna utveckla ett företags eller en myndighets employer value proposition (EVP) eller arbetstagarerbjudande på ren svenska.
Arbetstagarnas önskelista
Resultatet från undersökningen presenterades i slutet av mars och det finns många intressanta insikter i rapporten. Lön och förmåner hamnar på sjätte plats när svenskar i arbetsför ålder rangordnar de attribut som är viktigast i valet av arbetsgivare. På första plats kommer en trivsam arbetsmiljö och på andra plats kommer stimulerande arbetsuppgifter. För kvinnor är en bra balans mellan arbete och fritid det tredje viktigaste attributet. För män kommer trygga anställningsvillkor på delad tredje plats tillsammans med balans mellan jobb och fritid.
Strategi för ett starkt arbetsgivarvarumärke
Den arbetsgivare som erbjuder bra arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter, trygga anställningsvillkor och möjlighet till balans mellan jobb och fritid kommer med andra ord att kunna attrahera de mest eftertraktade talangerna på arbetsmarknaden. Självklart under förutsättning att målgruppen känner till alla dessa fördelar. Förutom att ha ovanstående egenskaper krävs också en medveten satsning på marknadsföring där erbjudandet till kandidaterna paketeras på ett smart sätt. Här har svenska myndigheter och företag en hel del kvar att göra.
Arbetsgivarnas erbjudande
I rapporten redovisas också vilka attribut som arbetstagarna förknippar svenska företag med. Tyvärr kommer trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter på sjätte och sjunde plats i den listan. På första plats över attribut som svenska företag förknippas med kommer finansiell styrka. Arbetsgivarna förknippas också med användande av ny teknik, trygga anställningsvillkor och gott rykte.
Möjligheter för offentlig sektor
I klyftan mellan vad arbetstagare vill ha och vad de anser att arbetsgivare erbjuder finns stora möjligheter för den offentliga sektorn att marknadsföra sig mot arbetsmarknadens talanger. Många myndigheter har moderna lokaler, god arbetsmiljö, trygga anställningsvillkor och erbjuder flexibilitet vid dagishämtning och vab under småbarnsåren. Att marknadsföra detta är ett kostnadseffektivt sätt att attrahera arbetskraft istället för att alltid hamna i högre lön-fällan. Om marknadsföringen dessutom bygger på medarbetarnas egna berättelser om sin arbetsplats blir trovärdigheten hög.
Kandidaternas marknad
En kontaktannons blir trevligare om den handlar mer om vem du är än om vad du kräver av en framtida partner. På samma sätt bör en platsannons utformas. Berätta mer om kollegorna, arbetsmiljön, anställningsförmåner samt eventuella möjligheter att jobba hemifrån och berätta mindre om krav och förväntningar. På svensk arbetsmarknad idag är det talangerna som väljer vem de vill dejta och arbetsgivarna måste anstränga sig för att vara snyggast och mest attraktiva.
Här kan du ladda ner rapporten från Randstad Employer Brand Research 2017:
https://www.randstad.se/employer-brand-center/
Anna Smids, Public Key Account Manager, Randstad
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer