Svårigheten att upphandla HVB- och familjehem har visat sig flera gånger de senaste dagarna. Bland annat ska Göteborg stad granska sina upphandlingar juridiskt och i Jönköping har kommunen fått kritik från kommunrevisorerna för hur upphandlingarna av HVB skötts.
För att undvika många av de problem som andra upphandlande myndigheter upplevt har Inköp Gävleborg använt lagen om valfrihetssystem, LOV, för att upphandla HVB.
– Att valet föll på LOV har främst att göra med de vinster vi såg i att nya leverantörer kan anslutas löpande under avtalstiden, vilket i denna bransch anses vara en nyckelfråga för att öka avtalstroheten då det under en fyraårig avtalsperiod sker mängder med omstruktureringar, uppköp och nybildande av verksamheter, säger Sofia Karlsson upphandlare på Inköp Gävleborg.
Sofia Karlsson nominerades i år till utmärkelsen Handslaget för upphandling av HVB med LOV för Gävle kommuns räkning.
Hon berättar att LOV även löser problematiken med ett behov som är rörligt över tid och där placering sker utifrån den enskildes behov av en mängd olika aspekter, bland annat leverantörens behandlingsmetoder och geografiska läge.
– Målet för Gävle var att minska dyra placeringar utanför ramavtal, hos leverantörer som varken är granskade ekonomiskt eller ur en kvalitetssynpunkt.
För att sköta den löpande hanteringen under avtalstiden har de byggt upp en grund med ett 50-tal avtal.
– Finns det ett behov som inte kan tillgodoses av befintliga avtal och där handläggaren ser ett boende som det inte finns avtal med, kan detta boende ansöka till att bli utförare om det anses vara den mest optimala lösningen. Vi har en handläggningstid på cirka 4 veckor från det att anbudet kommer in tills avtal kan vara tecknat, vilket fungerar tillfredsställande, säger Sofia Karlsson.
Hon berättar att upphandlingen är utformad utifrån fasta priser i en fyrgradig nivåskals eftersom fasta priser är en förutsättning i LOV.
– Vi ser detta som positivt då leverantörerna enbart konkurrerar om avropen utifrån kvalitetsaspekter. Fördelarna för leverantörerna, som jag ser det, är att de kan komma in med sitt anbud när som helst under avtalstiden utan att vara bundna till ett sista anbudsdatum. För den enskilde som placeras ger LOV ett naturligt ökat inflytande över sin placering, förklarar Sofia Karlsson.
Enligt henne är det märkligt att inte fler valt att upphandla HVB enligt LOV
– Det kan förefalla märkligt utifrån de vinster jag beskrivit ovan, men det kan mycket väl ha att göra med att det är någonting nytt och lite främmande. Flera upphandlare har varit i kontakt med mig då man är nyfikna på det vi har gjort, vilket såklart är roligt och möjligen är det fler upphandlingar enligt LOV på gång, tror Sofia Karlsson.
Elisabeth Åkrantz arbetar på Upphandlingsmyndigheten med framförallt upphandlingsstöd inom vård och omsorg. Hon bekräftar att det bara är Inköp Gävleborg som använder sig av LOV vid upphandling av HVB.
Enligt henne kan det finnas flera förklaringar till att inte fler börjat använda sig av möjligheten. Bland annat därför att lagen inte ger möjlighet att använda LOV för barn, utan endast vuxna.
– Många kommuner har börjat med LOV inom äldreomsorgen och fortsatt med andra tjänster, som dagverksamhet och sedan tjänster för funktionshindrade. Min gissning är att man börjat där volymerna är stora och kostar mycket pengar. Det var inte många som kunde förutse att flyktingströmmarna skulle göra att HVB fått de volymer vi nu sett, säger Elisabeth Åkrantz.
Så… Inköp Gävleborg har vunnit upphandlingspris för ett upplägg som inte tillåts enligt LOV, eller hur ska artikeln tolkas? LOV betyder för övrigt lag om valfrihetssystem, inte vårdval som artikeln felaktigt påstår. Dessutom är väl valfrihetssystem inte upphandling? Och inte ska väl flyktingbarn inkvarteras i hvb-hem? Det finns ju utrymme att direktupphandla asylboenden enligt meddelande från EU-kommissionen.
Godmorgon!
Sanningen är väl den att LOV innebär ett sätt för kommuner och landsting att konkurrensutsätta sin köp (läs mer på: kkv.se).
Sedan är det så att det är upphandlingsmyndigheten är den myndighet som hanterar valfrihetswebben (läs mer på: http://www.valfrihetswebben.se) så om det vore “olagligt” är min uppfattning att de valt att hålla den stängd för denna typ av köp.
Nej min bild av detta är att en upphandlare tillsammans med en beställare har med övertygelse förändrat en del av konkurrensbilden i den offentliga affären och det om något är att vara stolt över – det är jag!
Vi ses
//Johan Almesjö Inköp Gävleborg
Men… Valfrihetssystem är ett alternativ till upphandling. Valfrihetssystem är alltså inte upphandling. Valfrihetssystem är ett system där brukare och patienter själva får välja utförare av stöd, vård- och omsorgstjänster. Inte upphandling.
LOV kan knappast användas av kommuner och landsting till att “konkurrensutsätta sina köp.” Lagen syftar till att ge brukarna valfrihet! Att sedan upphandlade verksamheter, tex äldreboenden, också deltar i valfrihetssystem, det är en annan sak.
När det gäller vilka typer av tjänster som tillåts finnas i valfrihetssystem, står dessa detaljerat angivna i 1 kap 1 § LOV, och i regeringens tillkännagivande av CPV-koder för B-tjänster. Dessa koder omfattar inte HVB-hem eller familjehem, vilka dessutom förefaller vara explicit undantagna från LOV. Vilket en företrädare från just upphandlingsmyndigheten påpekar i artikeln! Men jag håller med om att CPV-nomenklaturen är otydlig. Kanske HVB-hem ingår i “85311000-2 Social omsorg med inkvartering”?
Hej Niklas – jag citerar KKV:
“Lagen om valfrihetssystem (LOV) trädde i kraft den 1 januari 2009. LOV reglerar vad som ska gälla när upphandlande myndigheter konkurrensutsätter delar av sin verksamhet genom att överlåta till brukaren att välja utförare bland leverantörer i ett valfrihetssystem”.
Min uppfattning är att detta sätt att konkurrensutsätta är ett bra sätt och vad gäller att öppna för denna kategori så är det just samma myndighet som sagt ja … vilket jag tycker är bra.
Men som sagt det är inte helt enkelt att hitta knivskarpa gränser i CPV djungeln och du kan ha rätt i den bedömning du gör.
Vi ses
Det var en smidig, men också lagstridig lösning att upphandla HVB-hem genom ert unika upphandlingsförfarande som blandar samman LOU, LOV och dynamiska inköpssystem…
Det är nog inte vår uppfattning och ej heller KKV då och UHM nu då de ansvarar för att möjliggöra konkurrensutsättning via Valfrihetswebben.
Min och vår uppfattning är att hela lagen ska tillämpas i det offentliga köpet och detta är enligt oss ett sätt att inte begränsa sig då det inte var det som var lagstiftarens vilja.
Vi ses
//Johan