Som en av landets största upphandlare bygger och underhåller Trafikverket infrastruktur för stora belopp. Den nationella planen för det svenska transportsystemet rymmer mellan åren 2014 och 2025 underhålls- och byggprojekt för totalt 522 miljarder kronor.
På Trafikverkets ansvar ligger att få så mycket nytta som möjligt för pengarna. Avgörande för den ambitionen är att få många aktörer på marknaden att vilja lägga anbud.
– Vi är en stor beställare, framför allt av många mindre projekt, säger Åsa Markström, inköpschef i Trafikverket, som betonar att man försöker underlätta för mindre och medelstora företag att lägga anbud.
Därför bjuder verket nu in företrädare för anläggningsbranschen till träffar i bland annat Göteborg och Malmö. Syftet med leverantörsträffarna är att berätta mer om möjliga affärer.
– Ungefär 20 procent av våra upphandlingar vinns av små eller medelstora företag.
Hon förklarar samtidigt att andelen totalentreprenader i upphandlingarna ökar. I en totalentreprenad beställs jobb med tydliga funktionskrav i stället för detaljkrav och färdiga lösningar.
– Det är en följd av Trafikverkets nya roll som renodlad beställare.
I väst lockar Trafikverket med projekt som Hamnbanan i Göteborg, Västlänken och planeringen av ny höghastighetsjärnväg. Till de större sydsvenska projekten hör ny E22 vid Linderöd, fyra spår järnväg mellan Flackarp och Arlöv samt bulleråtgärder längs väg och järnväg.
Turnerar för att locka anbudsgivare
För att få många aktörer att vilja lägga anbud arrangerar Trafikverket leverantörsträffar runt om i landet. Ökat antal totalentreprenader till trots vinner små eller medelstora företag var femte av verkets upphandlingar.
| 2014-10-22
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer