Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Två av tre tar samma leverantör

Ny statistik visar att två av tre upphandlingar slutar med att den befintliga leverantören vinner – ensam eller tillsammans med andra. Kundnöjdhet eller tecken på korruption? Det undrar Svenskt Näringsliv, som i en ny rapport lyfter fram nio åtgärder mot mutor.

| 2024-02-23

Hur vanligt är det att den befintliga leverantören får fortsatt förtroende? Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv har med hjälp av AI-företaget Tendium undersökt 328 par av en föregående och en efterföljande upphandling.

Resultatet visar att det är helt återkommande vinnare i 36 procent av upphandlingarna och delvis återkommande vinnare, exempelvis som en av flera ramavtalsleverantörer, i ytterligare 30 procent av upphandlingarna.

Resterande upphandlingar, omkring en tredjedel, har inga återkommande vinnare.

– Det kan tyda på att myndigheterna är nöjda med befintlig leverantör eller att det är besvärligt att byta leverantör. Men det kan också tyda på att konkurrensen inte fungerar optimalt och att detta kan vara grogrund för någon form av korruption, skriver Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringslivs expert på offentlig upphandling i en ny rapport.

I rapporten finns nio förslag på hur korruption och infiltration kan motverkas:

  • 1. Ställ högre krav på direktupphandlingar. Inför bestämmelser om repressalier mot upphandlande organisationer som inte beslutar om riktlinjer för direktupphandling enligt LOU 19 a kap. 15 §.
  • 2. Underlätta möjligheterna till granskning. Ge Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att årligen samla in och publicera inköpsvärdena från alla upphandlande organisationer, inklusive direktupphandlingarna.
  • 3. Kräv spendanalyser. Ge Ekonomistyrningsverket i uppdrag att analysera förutsättningarna för obligatorisk användning av spendanalyser/inköpsanalyser i ekonomisystemen, hos myndigheter och offentligt ägda bolag, med en inköpsvolym på mer än 150 miljoner kronor.
  • 4. Gör e-handel obligatoriskt. Ta fram ett lagförslag om införande av lag om e-handel hos samtliga upphandlande organisationer inkl. offentligt ägda bolag.
  • 5. Skärp reglerna om jäv. Ta fram ett lagförslag om implementering av upphandlingsdirektivens bestämmelser om jäv i de svenska upphandlingslagarna.
  • 6. Tydliggör volymreglerna. Återinför sammanräkningsregeln som tidigare fanns i 19 kap. 8 § LOU, 19 kap. 8 § LUF och 15 kap. 4 § LUFS, om ”varor och tjänster av samma slag under ett räkenskapsår”
  • 7. Analysera effekten av högre direktupphandlingsgräns. Ge Konkurrensverket i uppdrag att analysera effekterna av de höjda direktupphandlingsgränserna. Analysen ska omfatta påverkan på effektiv ekonomisk förvaltning, konkurrens och risker för korruption.
  • 8. Förstärk den kommunala revisionen. Tillsätt en utredning som tar fram förslag på hur en förstärkt kommunal revison. Syftet ska vara att avskaffa det nuvarande systemet med av fullmäktige utsedda lekmannarevisorer och i stället utforma en ordning med aktiebolagslagen som förebild.
  • 9. Lagstifta om preklusion i offentlig upphandling. De behövs lagändring, som förtydligar skaderekvisitet och frågor om preklusion i svensk rätt. Nuvarande status där företag som upplever att upphandlingarna är gynnar en specifik leverantör har inte en möjlighet att få det prövat i domstol.

Läs mer: KonkurrensKorruptionMutorSvenskt Näringsliv

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Två av tre tar samma leverantör"

  1. Tobbe skriver:
    23 februari, 2024 kl. 09:26

    Vad jag tycker man missar/bortser från är en orsak som absolut kan vara en stor orsak till att nuvarande leverantör ofta tar hem uppdraget och som inte alls på nåt sätt har att göra med korruption. Det är det faktum att nuvarande leverantör alltid har “innerkurva” mot övriga leverantörer, oavsett hur transparent och likabehandlande man är i en upphandling. Nuvarande leverantör kommer alltid att ha kunskaper om beställaren som man inte alltid fullständigt kan nollställa. Nuvarande leverantör har också full koll på när nuvarande avtal går ut och kan av den anledningen också ha en annan beredskap för den nya upphandlingen.

  2. Peter Andersson skriver:
    23 februari, 2024 kl. 10:40

    Det som är riktigt intressant är väl alla dessa upphandlingar som baserar sig på att “det inte går att byta leverantör”. Att det på grund av “…..” inte ens går att genomföra en upphandling.

    DET är det största problemet. Ett satans fanstyg om du frågar mig.

  3. Kerstin skriver:
    26 februari, 2024 kl. 15:55

    Den största anledningen till att det blir samma leverantör är ju att de har en fördel då de sedan tidigare känner till bl.a de ska krav som ställts vid tidigare upphandling, och att det har en försprång då de har en större bild av vad som upphandlas, eftersom de är leverantör på nuvarande avtal. Det handlar i mycket liten utsträckning om korruption enligt min uppfattning. Om en beställare har inställningen att det inte går att byta leverantör så ska man som upphandlare informera om att det ska upphandlas i vanlig ordning men att inte finns några garantier för att få samma leverantör igen. Man måste ge alla leverantörer (ny som gammal) på marknaden möjlighet att lämna anbud. Hur skulle det annars se ut om man godtog alla beställare som inte vill byta leverantör? Viktigt att man som upphandlare informerar och förklarar.

  4. Janne skriver:
    27 februari, 2024 kl. 09:52

    Instämmer i vad Tobbe och Kerstin skriver. Nuvarande leverantör har ett kunskapsförsprång med bättre insyn i rutiner och anläggningar kopplade till avtalet och kan därmed sätta priset tillräckligt lågt, vinna upphandlingen och ändå gå med vinst. Lägger beställaren dessutom till mervärden i upphandlingens utvärderingsfas, ja då är det smashläge för innevarande leverantör vars beskrivningar som ska bedömas och värderas på trolig grund har bättre förutsättningar att vara det som beställaren värderar högt och leder till säkrat kontrakt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026