
I början av året gav regeringen 25 myndigheter i uppdrag att redovisa pågående och planerat arbete med AI, nyttor som uppnåtts, samt utmaningar och hinder.
Sammanställningen visar att AI redan bidrar till bättre beslutsstöd och effektivare processer. Samtidigt befinner sig många myndigheter fortfarande i ett tidigt skede.
Av Upphandlingsmyndighetens rapport framgår att 61 procent av deras anställda använder artificiell intelligens och att fokus ligger på så kallad generativ AI.
Under första kvartalet 2025 genomförde Upphandlingsmyndigheten en pilot tillsammans med medarbetarna i Frågeservice, som svarar på externa frågor via telefon och chatt.
Med hjälp av ChatGPT hämtades information från myndighetens databas med frågor och svar, samt utvalda sidor på externwebben. Ett automatiskt förslag på svar genererades.
Resultaten visar att kvaliteten på de svar som genererades ofta var bristfälliga och ibland direkt felaktiga, till exempel var referenser felaktiga eller saknades. Därför har piloten pausats, enligt rapporten.
Upphandlingsmyndigheten har också gjort beräkningar på hur mycket arbetstid som kan sparas genom att använda AI.
Försiktigt räknat förväntas användningen av generativ AI frigöra minst en timme per medarbetare och vecka. För roller som analytiker, utredare, systemutvecklare och kommunikatörer handlar det sannolikt om betydligt mer, enligt rapporten.
Efter tre år kommer arbetstid motsvarande minst två–tre årsarbetskrafter att ha frigjorts, tror Upphandlingsmyndigheten.
Om detta verkligen innebär en effektivisering är dock inte säkert.
”Om tiden används till andra kvalificerade eller eftersatta arbetsuppgifter kopplade till myndighetens mål och uppdrag sker en faktisk nyttorealisering. Om den frigjorda tiden inte leder till omfördelning av arbete eller resultat är nyttan teoretisk”, skriver Upphandlingsmyndigheten.



Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer