Underhållet av landets järnväg bör inte förstatligas. Till den slutsatsen har statlige utredaren Gunnar Alexandersson kommit i ett delbetänkande som överlämnats till infrastrukturminister Anna Johansson.
– Upphandlat järnvägsunderhåll fungerar på det hela taget bra och det finns inga belägg för att egen-regi-underhåll skulle vara bättre.
Det var kanske inte vad Anna Johansson ville höra. Hon poängterar att regeringen har fokus på att förbättra järnvägen och en del i detta är att förstärka underhållet och på så vis minska trafikstörningarna.
– Därtill är det viktigt att se över hur arbetet med underhållet av järnvägen organiseras och bedrivs.
Trafikverket måste enligt Gunnar Alexandersson skärpa kontroll och besiktning. Dessutom bör verket ta fram en nationell underhållsplan samt bygga upp ett underhållsystem som ger en bild av anläggningen, dess tillstånd, kostnad för att byta komponenter och när så behöver ske.
– Trafikverket bör förstärka sin organisation för att förbättra leveranskontrollen av entreprenörernas arbete.
Janne Rudén, förbundsordförande för Seko, ställer frågan om Trafikverket hushållar väl med statens resurser. Han instämmer i kritiken och anser att läget är akut:
– Seko anser det är dags att fokusera på de operativa och utförande järnvägsdelarna och skapa en ny tydlig järnvägsenhet inom Trafikverket.
Utredningen ska nu ut på remiss.
– Först därefter tar regeringen ställning kring hur arbetet ska fortskrida, summerar Anna Johansson.
Upphandlat järnvägsunderhåll fungerar
Upphandling av järnvägsunderhåll fungerar på det hela taget bra även om Trafikverket måste skärpa kontrollen. Det slår en statlig utredning fast i ett delbetänkande kring hur järnvägen ska underhållas framöver.
| 2015-04-17
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer