Idag trafikerar flygbolaget Nextjet rutten Torsby-Hagfors-Arlanda med två dubbelturer varje helgfri vardag. Fast oron sprider sig nu i Torsby med omnejd om vad som kan komma ut av den upphandling som Trafikverket just nu genomför.
Vid en informationsträff nyligen beskrev Torsbys kommunchef Thomas Stjerndorff, som också är vd för flygplatsbolaget, läget som en uppförsbacke:
– Det prekära läget till trots ger vi inte upp utan fortsätter att jobba för att linjen ska finnas kvar.
Det nuvarande avtalet för flyglinjen löper ut den 31 oktober. Det som skapar oro i Torsby är den prioritetsordning som ligger till grund för upphandlingen där anbuden ska vara inne den 30 mars.
Samhället har inte obegränsat med pengar för att stötta flyg på olönsamma sträckor som denna. Budgeten för den upphandling som görs för fyra år är cirka 100 miljoner kronor per år.
Högst prioritet har norrlandskommunerna. Till grupp två hör bland annat Hagfors som plötsligt blivit betraktad som en egen linje. Torsby hamnar i grupp tre – som får stöd om budgeten tillåter.
I mitten eller slutet av maj väntas besked om de praktiska konsekvenserna av denna upphandling. Om stödet uteblir kan buss till flygplatserna i Hagfors alternativt Karlstad bli ett alternativ för resenärer till och från Torsby.
– Flyglinjen är absolut nödvändig för näringslivet i norra Värmland, summerar Thomas Stjerndorff som lockar med en modern flygplats, kort incheckningstid och gratis parkering precis utanför terminalen.
Flyglinjen Torsby-Hagfors-Arlanda hade 6 308 passagerare under 2010. Så många har inte flugit på rutten sedan år 2000.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer