Som så många andra kommuner gör Färgelanda vad man kan för att locka företag att etablera sig på orten. Nya jobb och inflyttning är en överlevnadsfråga för denna kommun som idag har en minskande befolkning och ett näringsliv som är beroende av fordonsindustrin.
Fast när industrilokalen Gatersbyn 1:120, även kallad Björnhuset, byggdes om till livsmedelscenter gick kommunen över det tillåtnas gräns.
Färgelanda äger fastigheten som hyrs ut till tre företag, varav ett har stora ekonomiska problem med bland annat hyresskulder. Enligt kommunen har företagen själva svarat för ombyggnaden – något kommunalt inflytande över valet av entreprenörer har inte skett.
Förutom Konkurrensverket har Ernst & Young kritiserat upplägget att låta hyresgästerna göra investeringar i fastigheten och sedan fakturera fastighetsägaren. Revisionsfirman menar att det ligger nära till hands att anse att det varit fråga om en offentlig upphandling. Arbetena sker i en fastighet som ägs av kommunen – och investeringarna kommer dessutom att ägas av kommunen.
Vad Konkurrensverket inte skriver i sin utvärdering är att Björnhuset dessutom är en sällsynt illa skött tillväxtsatsning. I kommunrevisorernas rapport beskrivs brister i styrning och kontroll.
Det som till en början kostnadsberäknades till cirka 30 miljoner kronor kom, när slutnotan summerats, att hamna på 88 miljoner kronor. Kommunfullmäktige fick inte protokollförd information om de ökade kostnaderna.
Den otillåtna upphandlingen har inneburit skattehöjningar för kommunens invånare. I valet blev det lokalt maktskifte och två topptjänstemän, en kommunchef och en ekonomichef, har fått lämna sina jobb.
Det är svårt att upphandla bygg-och anläggningstjänster. Därför genomför Upphandling24 en heldagskonferens den 27 oktober i ämnet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer