Landets kollektivtrafikmyndigheter behandlar företagen som konkurrenter till upphandlad trafik snarare än nyttiga komplement. Detta gäller särskilt den länsöverskridande trafiken där intresse för att uppnå dynamik mellan upphandlad och kommersiell trafik saknas.
– De regionala kollektivtrafikmyndigheterna lever inte upp till lagens intentioner, konstaterar Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Att döma av Transportstyrelsens färska rapport (pdf) är de kommersiella trafikföretagen generellt sett positiva till den nya kollektivtrafiklag som infördes 2012. Däremot riktas en del kritik mot de regionala trafikmyndigheterna och vad som skett sedan lagen trätt i kraft.
– Det finns stort utrymme för förbättring i dessa myndigheters arbete med att införa de krav och rutiner som krävs för att kollektivtrafikreformen ska bli lyckad, fortsätter Staffan Widlert.
Från företagshåll menar man att kollektivtrafikmyndigheterna mer ägnar sig åt förvaltningsutövning än trafikstrategiskt arbete. Frågetecken ställs för huruvida resenärers nytta verkligen står i fokus för verksamheten.
– Samtidigt uppger företagen att det finns betydande skillnader mellan olika kollektivtrafikmyndigheter när det gäller hur de agerar gentemot kommersiella trafikföretag.
När det gäller längden på upphandlingsperioderna, ofta tio år eller mer, råder delade meningar bland trafikföretagen. Vissa menar att långa avtal utgör ett marknadshinder medan andra ser fördelar i form av kontinuitet och långsiktighet samtidigt som längden behövs för att motivera stora investeringar i fordonsflottan.
“Utrymme för förbättring”
De regionala kollektivtrafikmyndigheterna arbetar inte optimalt. Den kritiken avlossas från entreprenörshåll och Transportstyrelsens Staffan Widlert håller med.
| 2014-05-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer