Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Våga vara chef och lita på dina medarbetare”

Karriärkrönika"När jag tittar tillbaka på vad jag har lärt mig av mina chefer är det en del situationer som givit mig aha-uppleveler och som har gjort mig till en bättre chef. Ett sånt speciellt tillfälle var när min förra vd öppnade ögonen på mig och pekade på vad relationen chef och medarbetare grundar sig i." Läs karriärkrönikan av Ilona Orgmets, Badenoch och Clark.

| 2017-04-24

Jag är affärsområdeschef för en verksamhet som ingår i en större organisation och i en sån konstellation finns det ibland behov och resurser som inte bara är mina. Jag är en person som gärna utvecklar och driver verksamheter framåt. I min iver att komma framåt kan jag bli frustrerad över att alla inte har samma fokus på min organisation som jag och mitt team. Jag är tålmodig för det mesta men ibland känner mig bakbunden av att behöva vänta på andra.

Detta var ett av dessa tillfällen och jag kom in i chefens rum, satte mig ned och började förklara situationen och klaga med lätt uppfordrande stämma. Han lyssnade tålmodigt, något jag tog som en uppmuntran. Det här verkade gå bra, han var ju ändå top dog och då måste han kunna lösa mitt problem. Till min förvåning så svingade han inte sitt trollspö och såg till att alla hinder för min framfart försvann.

Han lutade sig fram emot mig och sa: “Ilona, det är du som är chef för den här verksamheten, inte jag. Det är du som har ansvaret att lösa de här problemen, inte jag. Det är du som är proffs på detta område, jag är övertygad om att du kan det här mycket bättre än jag. Om du vill så bollar jag gärna idéer med dig men det är du som ska komma fram till lösningen.”

Jag har sällan känt mig så snopen och förlägen. Det var ju självklarheter, det var ju mitt jobb. Det var ju jag som hade ansvar för verksamheten. I det ögonblicket kände jag också att det fanns en anledning till att jag var satt att leda denna verksamhet och att han hade tilltro till att jag klarade av det. Och här kom jag och klagade och ville att chefen skulle lösa problemet. Så omoget.

Han fortsatte med att säga –förhållandet chef och medarbetare är att vara som kund och leverantör, samarbetspartner. Vi gör ett avtal, du är anställd för att utföra en specifik uppgift enligt överenskommelse, får lön för det och jag som chef ser till att du får rätt förutsättningar för att utföra arbetet och får betalt.

I det dagliga så löper arbetet på, du som anställd levererar din del av avtalet och jag som chef håller min del, som alla bra samarbeten. Det går ju inte alltid som man tänkt sig och om du som medarbetare inte av olika anledningar klarar av att leverera enligt överenskommelsen så måste du informera mig. Du får berätta vad som blev fel och hur du tänker åtgärda problemet. Har du behov av att vända och vrida på situationen för att komma på lösningar så står jag gärna till tjänst men glöm inte att ansvaret är ditt.

Jag gick lite omtumlad där ifrån men jag fick enorm energi och handlingskraft av det samtalet. Jag kände verkligen att jag hade hand förtroende och att han menade allvar med att jag var ansvarig för min verksamhet. Det var inget detaljstyrande här inte och jag fick komma upp med mina egna idéer om hur utveckla och driva verksamheten. För mig var detta förtroende och förväntan oerhört motiverande. Det har varit en mycket stor del till mitt engagemang och att jag har trivts så bra.

Jag använder själv samma metafor med mina medarbetare och det gör att förhållandet och förväntningarna blir tydliga. Du ger större empowerment till dina medarbetare, det visar att du tror på dem och deras förmågor att ta fullt ansvar och lösa uppgifter. Det måste förstås finnas förutsättningar för individen att klara uppgiften men det är det ju en utgångspunkt för att få uppdraget. Att du som chef ska stödja och coacha längs vägen ingår förstås i avtalet. Men du ska inte lösa uppgiften.

En kritisk åhörare kan tänka att det låter lite väl enkelt och att man lämnar väldigt mycket åt sina medarbetare. Svaret är ja. Det blir enklare om du är tydlig och sätter förväntningarna på rätt nivå och ja, du lämnar mycket ansvar till dina medarbetare, som växer med uppgiften. Erfarenheten visar att individer växer med ansvar och förtroende. På samma sätt uttrycker mina medarbetare att de vill att jag ska agera chef och fylla min del av avtalet.

Ilona Orgmets
Sverigechef Badenoch & Clark

Läs mer: KarriärKarriärkrönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026