Utsläppen ska reduceras med 70 procent till 2030. Klimatneutralitet ska gälla 2045. De svenska klimatmålen för transporter är mycket ambitiösa. Och den offentliga sektorn spelar en nyckelroll för att vi ska lyckas.
Nu har Upphandlingsmyndigheten, UHM, tagit fram nya hållbarhetskriterier för upphandling av personbilar, minibussar/storbilar, lätta lastbilar och tungafordon.
Fokus ska ligga på låga utsläpp och förnybara drivmedel som biogas, biodiesel och etanol samt el och vätgas.
Kraven finns på tre nivåer bas, avancerad och spjutspets. Den avancerade nivån, som utgår från fordon som omfattas av klimatbonus, är tänkt att vara förstahandsvalet.
Fordon som omfattas av klimatbonus släpper ut mindre än 70 gram koldioxid per körkilometer Spjutspetsbilar är de fordon som är rena elbilar, vätgasbilar eller drivs med en annan gas än gasol.
Basnivån ska vara undantag och endast användas vid behov av lite större personbil, fyrhjulsdrift, eller om det saknas infrastruktur för drivmedel/tankstationer. För att uppnå klimatnytta är det viktigt att tanka dessa fordon med de förnybara drivmedel som anges i kraven.
Vid upphandling av tjänster ska dessa även kompletteras med ett krav på euroklass som begränsar utsläppen av luftföroreningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer