Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Varken ja eller nej till mellanhänder

Rapporten om mellanhänder ger varken ett ja eller nej till mellanhänder. Däremot slås fast att det är förbjudet för en inköpare att bestämma vilken leverantör som mellanhanden ska anlita. Under presentationen av rapporten gavs också tips på alternativa mellanhandslösningar.

| 2017-01-17

I morse presenterades den rapport om mellanhänder i offentlig upphandling (pdf) som många efterfrågat och som egentligen skulle ha varit klar våren 2016.

I rapporten definieras först och främst vad som avses med mellanhänder och delar upp den i två leveranstypsalternativ.

Dels en mellanhand som tar ansvaret och tecknar avtal med leverantörer. Dels en mäklare som förmedlar kontakt innan avtal träffas mellan leverantören och den upphandlande myndigheten eller enheten. Beroende på vilken typ av mellanhänder som väljs har den upphandlande myndigheten eller enheten olika ansvar.

Rapporten kallar mellanhandens tjänst leveranstyp 1 och de varor, tjänster eller byggentreprenader som underleverantörerna tillhandahåller leveranstyp 2.

Att stödja en köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner, är en så kallad mäklarlösning. Att köpa varor, tjänster eller byggentreprenader från en säljare och sälja dessa vidare till en köpare, är en så kallad underleverantörslösning.

Det ges också svar på vad som inte anses vara en mellanhandslösning. Generalentreprenad och personaluthyrning anses inte vara någon mellanhand enligt rapportens definition.

Däremot är tolkförmedlingstjänster, varugrossister och konsultförmedling  underleverantörslösningar medan försäkringsförmedling är en mäklarlösning enligt rapporten.

Vad gäller resebyråtjänster är det svårare och beror på om resebyrån bara bokar resor utifrån ett ramavtal och bara får betalt för det eller om resebyrån också har ett avtal där de själva ordnar fram och anskaffar leverantörer.

Under presentationen meddelades att mäklarlösningen anses vara oproblematisk eftersom avtal och tjänst upphandlats separat, medan underleverantörslösningen är knepigare. Rapportförfattarna Ann Fryksdahl på Konkurrensverket och Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten har sett flera fall av upphandlingar som bara utvärderar leveranstyp 1 och avropar i leveranstyp 2.

Rapporten ger exempel på vad som är otillåtet: En upphandlande myndighet eller enhet har upphandlat ett ramavtal med en leverantör (mellanhand). Mellanhanden levererar dels en tjänst i form av inköpsstöd (leveranstyp 1), dels andra varor eller tjänster med hjälp av underleverantörer (leveranstyp 2). När den upphandlande myndigheten eller enheten uppmärksammar ett behov av leveranstyp 2 kontaktas mellanhanden. Mellanhanden får i uppdrag att omhänderta anskaffningsbehovet – det vill säga en beställning av leveranstyp 1, inköpsstöd, genomförs.

Den upphandlande myndigheten eller enheten tar fram en avropsförfrågan som innehåller omfattande preciseringar som rör leverans av efterfrågad vara eller tjänst (leveranstyp 2). Avropsförfrågan sänds över till mellanhanden.

Mellanhanden lämnar därefter över inkomna anbud till den upphandlande myndigheten eller enheten. Mellanhanden har dessförinnan genomfört en viss kontroll och urval av underleverantörerna. En prisförhandling kan även ha ägt rum.

Den upphandlande myndigheten eller enheten beslutar därefter om vilken utförare som mellanhanden ska kontraktera som underleverantör för att genomföra leveranstyp 2. Mellanhanden meddelar de aktörer som deltagit i anbudsförfarandet om resultatet.

Avtal tecknas mellan den upphandlande myndigheten eller enheten och mellanhanden respektive mellan mellanhanden och den ”vinnande anbudsgivaren” som intar rollen som underleverantör till mellanhanden.

Detta är, enligt rapporten inte tillåtet av två skäl. Det första är att ramavtalet inte innehåller samtliga villkor, det vill säga att det inte är möjligt att tillgodose behovet genom att tillämpa fastställda villkor vid avrop. Det andra skälet är att det inte är tillåtet för en upphandlande myndighet eller enhet att fatta beslut om vilken underleverantör som leverantören ska använda för att utföra åtagandet. Den upphandlande myndigheten eller enhetens tillvägagångssätt påminner om en förnyad konkurrensutsättning men i ett ramavtal med en enda leverantör. Ett sådant avropssätt förekommer inte i upphandlingslagstiftningen.

– Det är inte tillåtet för upphandlande myndighet att välja fritt bland leverantörerna. Det påminner om förnyad konkurrensutsättning men med bara en underleverantör. Då går det inte att garantera att avropen sker utan godtycke. Det finns ett inbyggt fel i denna lösning. Vill man välja fritt får man välja en annan lösning, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

I rapporten presenteras flera alternativa lösningar, som dynamiska inköpssystem, ramavtal med flera mellanhänder eller en intern lösning.

Ett bra alternativ anses vara ett ramavtal med flera mellanhänder.

– Då är det också möjligt att göra en förnyad konkurrensutsättning för att objektivt välja. Det som kan upplevas som en nackdel är att man inte har en inköpspartner samt att statistik och uppföljning med mer komplicerat, säger Ann Fryksdahl.

Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten pekar också på att det kan bli ett ökat fokus på pris med mellanhänder, snarare än kvalitet. Dessutom är paketeringsaspekten viktig.

– Man kanske inte ska välja alternativ 2 om man vill ha ett inflytande av vilka varor och tjänster som ska väljas. Däremot är det mer enklare att applicera när det gäller mindre komplexa varor och tjänster. Det viktigt att inte bunta ihop alla typer av varor och tjänster när man väljer mellanhand, säger Ulrika Sjöholm.

Hon anser också att det finns all anledning att göra en riskanalys för de upphandlingar som pågår eller nyss blivit klara.

– Finns det olika avropssätt, är det ett bra tillfälle nu att titta på det, säger Ulrika Sjöholm.

– Vi kan inte påverka gjorda eller påbörjade upphandlingar efter den här rapporten, men vi kan gå in med tillsynsbeslut, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningLOUNya LOU

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kritiserar två regioner

Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har granskat hur väl landets regioner
följer de nationella rekommendationerna när de upphandlat kollektivtrafik. Skåne får ros. Gotland och Gävleborg får ris.

Chef igen – nu som interim

Karriär

I fjol lämnade upphandlingschefen Katja Bähr Tyresö kommun för konsultbolaget Knowit. Under 2022 är hon inhyrd inköpschef på Stockholm Vatten och avfall. ”Ett år en fantastisk tid. Man får sätta sin egen prägel men krafterna hinner inte ta slut”, säger hon.

Foto: Mostphotos

”Kan inte agera detektiver”

Nya regelverk innebär att upphandlare behöver lyfta på många stenar för att utreda om leverantörerna är ”hela och rena”. Men det är inte rimligt att förväntas vara EU:s detektiver. Det anser Addas bolagsjurist Lotta Olsson.

Foto: Mostphotos

Efterlyser tydligare stöd

Kommunerna i Dalarna vill ha tydligare stöd kring hållbar upphandling. Det nuvarande stödet uppfattas som otydligt och rörigt, enligt en enkät.

Foto: Region Blekinge

Agerar efter upphandlingsmissar

Bristerna i Blekinge Kompetenscentrums upphandlingar får ledningen för Region Blekinge att agera. Alla som arbetar med inköp ska gå en obligatorisk webbutbildning för certifierade inköpare.

Döms för insiderbrott vid bussaffär

Fyra personer fick förhandsinfo om att ett börsnoterat bolag förlorat Umeå kommuns bussupphandling, och sålde sina aktier innan tillkännagivandet. Nu har Svea hovrätt dömt dem för insiderbrott.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
  • Upphandlingschef till Orust kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Senaste nyheterna

Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
”Kan inte agera detektiver””Kan inte agera detektiver”
Efterlyser tydligare stödEfterlyser tydligare stöd
Agerar efter upphandlingsmissarAgerar efter upphandlingsmissar
Döms för insiderbrott vid bussaffärDöms för insiderbrott vid bussaffär
Underkänner coronasamordningUnderkänner coronasamordning
De vill följa upp hållbarhetskravDe vill följa upp hållbarhetskrav
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste kommentarerna

  • Vill skrota LOU för allmännyttanIntressant iakttagelse från utredaren att "bolag alldeles uppenbart inte offentligrättsliga organ". Kan inte annat än undra hur SKR kommer ställa...
  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...
  • Anklagas för ojusta metoderFattar inte vad som står. Vem anklagar vem ?
  • LOU-striden i BodenJa vilket fruktansvärt nederlag. Först avyttrar man kommunal egendom till privata intressen till skattebetalarnas stora förlust. Sedan fälls man i...

Aktuella utbildningar

  • Agil upphandling | 9 november
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2022
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »