Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Varken ja eller nej till mellanhänder

Rapporten om mellanhänder ger varken ett ja eller nej till mellanhänder. Däremot slås fast att det är förbjudet för en inköpare att bestämma vilken leverantör som mellanhanden ska anlita. Under presentationen av rapporten gavs också tips på alternativa mellanhandslösningar.

| 2017-01-17

I morse presenterades den rapport om mellanhänder i offentlig upphandling (pdf) som många efterfrågat och som egentligen skulle ha varit klar våren 2016.

I rapporten definieras först och främst vad som avses med mellanhänder och delar upp den i två leveranstypsalternativ.

Dels en mellanhand som tar ansvaret och tecknar avtal med leverantörer. Dels en mäklare som förmedlar kontakt innan avtal träffas mellan leverantören och den upphandlande myndigheten eller enheten. Beroende på vilken typ av mellanhänder som väljs har den upphandlande myndigheten eller enheten olika ansvar.

Rapporten kallar mellanhandens tjänst leveranstyp 1 och de varor, tjänster eller byggentreprenader som underleverantörerna tillhandahåller leveranstyp 2.

Att stödja en köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner, är en så kallad mäklarlösning. Att köpa varor, tjänster eller byggentreprenader från en säljare och sälja dessa vidare till en köpare, är en så kallad underleverantörslösning.

Det ges också svar på vad som inte anses vara en mellanhandslösning. Generalentreprenad och personaluthyrning anses inte vara någon mellanhand enligt rapportens definition.

Däremot är tolkförmedlingstjänster, varugrossister och konsultförmedling  underleverantörslösningar medan försäkringsförmedling är en mäklarlösning enligt rapporten.

Vad gäller resebyråtjänster är det svårare och beror på om resebyrån bara bokar resor utifrån ett ramavtal och bara får betalt för det eller om resebyrån också har ett avtal där de själva ordnar fram och anskaffar leverantörer.

Under presentationen meddelades att mäklarlösningen anses vara oproblematisk eftersom avtal och tjänst upphandlats separat, medan underleverantörslösningen är knepigare. Rapportförfattarna Ann Fryksdahl på Konkurrensverket och Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten har sett flera fall av upphandlingar som bara utvärderar leveranstyp 1 och avropar i leveranstyp 2.

Rapporten ger exempel på vad som är otillåtet: En upphandlande myndighet eller enhet har upphandlat ett ramavtal med en leverantör (mellanhand). Mellanhanden levererar dels en tjänst i form av inköpsstöd (leveranstyp 1), dels andra varor eller tjänster med hjälp av underleverantörer (leveranstyp 2). När den upphandlande myndigheten eller enheten uppmärksammar ett behov av leveranstyp 2 kontaktas mellanhanden. Mellanhanden får i uppdrag att omhänderta anskaffningsbehovet – det vill säga en beställning av leveranstyp 1, inköpsstöd, genomförs.

Den upphandlande myndigheten eller enheten tar fram en avropsförfrågan som innehåller omfattande preciseringar som rör leverans av efterfrågad vara eller tjänst (leveranstyp 2). Avropsförfrågan sänds över till mellanhanden.

Mellanhanden lämnar därefter över inkomna anbud till den upphandlande myndigheten eller enheten. Mellanhanden har dessförinnan genomfört en viss kontroll och urval av underleverantörerna. En prisförhandling kan även ha ägt rum.

Den upphandlande myndigheten eller enheten beslutar därefter om vilken utförare som mellanhanden ska kontraktera som underleverantör för att genomföra leveranstyp 2. Mellanhanden meddelar de aktörer som deltagit i anbudsförfarandet om resultatet.

Avtal tecknas mellan den upphandlande myndigheten eller enheten och mellanhanden respektive mellan mellanhanden och den ”vinnande anbudsgivaren” som intar rollen som underleverantör till mellanhanden.

Detta är, enligt rapporten inte tillåtet av två skäl. Det första är att ramavtalet inte innehåller samtliga villkor, det vill säga att det inte är möjligt att tillgodose behovet genom att tillämpa fastställda villkor vid avrop. Det andra skälet är att det inte är tillåtet för en upphandlande myndighet eller enhet att fatta beslut om vilken underleverantör som leverantören ska använda för att utföra åtagandet. Den upphandlande myndigheten eller enhetens tillvägagångssätt påminner om en förnyad konkurrensutsättning men i ett ramavtal med en enda leverantör. Ett sådant avropssätt förekommer inte i upphandlingslagstiftningen.

– Det är inte tillåtet för upphandlande myndighet att välja fritt bland leverantörerna. Det påminner om förnyad konkurrensutsättning men med bara en underleverantör. Då går det inte att garantera att avropen sker utan godtycke. Det finns ett inbyggt fel i denna lösning. Vill man välja fritt får man välja en annan lösning, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

I rapporten presenteras flera alternativa lösningar, som dynamiska inköpssystem, ramavtal med flera mellanhänder eller en intern lösning.

Ett bra alternativ anses vara ett ramavtal med flera mellanhänder.

– Då är det också möjligt att göra en förnyad konkurrensutsättning för att objektivt välja. Det som kan upplevas som en nackdel är att man inte har en inköpspartner samt att statistik och uppföljning med mer komplicerat, säger Ann Fryksdahl.

Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten pekar också på att det kan bli ett ökat fokus på pris med mellanhänder, snarare än kvalitet. Dessutom är paketeringsaspekten viktig.

– Man kanske inte ska välja alternativ 2 om man vill ha ett inflytande av vilka varor och tjänster som ska väljas. Däremot är det mer enklare att applicera när det gäller mindre komplexa varor och tjänster. Det viktigt att inte bunta ihop alla typer av varor och tjänster när man väljer mellanhand, säger Ulrika Sjöholm.

Hon anser också att det finns all anledning att göra en riskanalys för de upphandlingar som pågår eller nyss blivit klara.

– Finns det olika avropssätt, är det ett bra tillfälle nu att titta på det, säger Ulrika Sjöholm.

– Vi kan inte påverka gjorda eller påbörjade upphandlingar efter den här rapporten, men vi kan gå in med tillsynsbeslut, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningLOUNya LOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Miikael Damberg

Svar om andningsmasker ”i närtid”

Varför avbröts Polismyndighetens upphandling av skyddsmasker? Och kommer den att återupptas igen? Det undrar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) i en skriftlig fråga till statsrådet Mikael Damberg (S). Frågan kommer att beredas internt inom Polismyndigheten ”i närtid”, svarar inrikesministern.

Foto: Mostphotos

De tog hem avtal om molnet

Advania, Atea, Dustin och Insight Technology Solutions vann SKL Kommentus ramavtal för programvaror och molntjänster. ”Avtalet levererar mot befintliga it-miljöer men kan även vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Richard Fischbach, kategoriansvarig.

Han leder V6-samarbetet

Karriär

Efter 20 år på Växjö kommun basar David Braic numera för inköpssamarbetet mellan sex kommuner i Västra Skaraborg. ”Att byta arbetsgivare mitt under pandemin är en utmaning, konstaterar den prisade upphandlingschefen.

Antar tuff handskutmaning

Nu tar Region Östergötland krafttag för mer hållbara inköp. Handskar till vården, som tillverkas under slavliknande förhållanden, är en stor utmaning. ”Vi fortsätter köpa av samma leverantörer för att kunna påverka dem”, säger miljöchefen Emma Lewau.

Dömer ut Botkyrkas VA-upphandling

Botkyrka kommun köpte in VA-arbeten 49 miljoner kronor. Men efter en omförhandling slutade notan på 109 miljoner. Ett klart brott mot LOU enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Mutåtal väntar skånsk it-upphandling

Turerna kring Region Skånes upphandling av it-system för vården rullar vidare. Åklagaren förbereder nu åtal för mutbrott och trolöshet mot huvudman.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till SFV Upphandling
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Stockholms Stad söker avtalsförvaltare/upphandlare inom lokalvård
  • Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet
  • Upphandlare med samordningsansvar till Södermalm Sdf
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Locum söker inköpschef
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker junior upphandlare
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker vass IT-inköpare
  • SJ söker upphandlingsledare med kategoriansvar
  • Upphandlingschef till Varbergs kommun
  • e-Avrop söker upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

Svar om andningsmasker ”i närtid”Svar om andningsmasker ”i närtid”
De tog hem avtal om molnet De tog hem avtal om molnet
Han leder V6-samarbetet Han leder V6-samarbetet
Antar tuff handskutmaningAntar tuff handskutmaning
Dömer ut Botkyrkas VA-upphandlingDömer ut Botkyrkas VA-upphandling
Mutåtal väntar skånsk it-upphandling Mutåtal väntar skånsk it-upphandling
Jävskultur på Skellefteå kommun Jävskultur på Skellefteå kommun
Avtalsförändring retar gymägareAvtalsförändring retar gymägare

Senaste kommentarerna

  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”En övertro på att genom effektivitet skapas resultat. Resultat får man av upplevd nytta och värde hos de som man...
  • Avtalsförändring retar gymägareDet vore intressant att veta hur kommunen säger sig leva upp till LOU i detta fall? Det låter inte som...
  • ”Omöjligt mäta effektiviteten”Det är fullt möjligt att mäta resultaten av en verksamhets/organisations insatser/aktiviteter.
  • Flera nej för varje jaTråkigt många nej till förbättringar och förtydliganden. Svensk rättstradition framhålls som en av orsakerna till bestämd tidsfrist - om vi...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »