Ett avtal (pdf) med Nextjet tecknades i våras sedan passagerartrafiken på Höga Kusten Airport utanför Kramfors riskerade nedläggning. Staten ansåg inte längre att flygplatsen var allmänt trafikpliktig och trafiken hanterades inte längre eller upphandlades av Trafikverket.
Eftersom flygplatser som inte är trafikpliktiga bara får ha mellanlandning mellan två destinationer förhandlade flygplatsbolaget med Nextjet om att bolagets flyg skulle kunna mellanlanda på turerna mellan Arlanda, Gällivare och Lycksele.
För att flyga ställde Nextjet ett villkor. Om antalet passagerare genom flygplatsen skulle understiga 19 000 under året skulle flygplatsbolaget, med ägarkommunerna Sollefteå och Kramfors i ryggen, betala mellanskillnaden.
Eftersom Nextjet bara haft 6 700 passagerare fram till den sista augusti kom en räkning från Nextjet på 10 607 800 kronor (pdf).
En lokal ledarskribent, Tomas Izaias Englund på Allehanda.se, har kommenterat det hela med att “För det första är fläskräkningen på 10 miljoner i sig noterbar och för det andra så förefaller det kommunala flygplatsbolaget ha slutit världshistoriens mest korkade – eventuellt också lagstridiga? – avtal.”
Även Konkurrenskommissionen, en del av tankesmedjan Den nya välfärden, kritiserar avtalet:
– Bortsett från att det blir väldigt dyrt för kommuninvånarna så är det dessutom olagligt. Det finns ett regelverk som ska iakttas i sådana här sammanhang och då får inte kommuner subventionera flyglinjer hur som helst, säger Pär Cronhult som är konkurrenskommissionens chefsjurist.
Utan extra pengar från ägarkommunerna riskerade flygplatsbolaget konkurs. I ett protokoll (pdf) står det ordagrant ”Om inte ägarna skjuter till mer kapital kommer bolaget att gå i konkurs. Därför föreslår vi att ägarkommunerna skjuter till hälften vardera”.
Gudrun Sjödin (S) som är vice ordförande i kommunstyrelsen i Kramfors och styrelseordförande i flygplatsbolaget menar att 19 000 passagerare inte uppfattades som omöjligt när avtalet skrevs.
– Så här i efterhand kan man givetvis undra om det är värt pengarna, men det var den lösning som fanns till hands för att undvika att flygplatsen stängdes, säger hon till SVT Västernorrland.
“Draget till sin spets så vill väl ingen – förmodligen inte ens Nextjet – att de bägge Ådalskommunerna ska betala ohemult mycket i onödan för piloternas stopp och fikapaus mellan Gällivare och Arlanda”, skriver Tomas Izaias Englund på Allehanda.se.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer