Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Världshistoriens mest korkade avtal”

Ett kommunalt flygplatsbolag har skrivit ett avtal, som inte upphandlats, där Nextjet lovats ekonomisk kompensation vid uteblivet passagerarantal. En lokal ledarskribent kallar avtalet, som kostar ägarkommunerna tio miljoner kronor, för "världshistoriens mest korkade avtal".

| 2017-10-10

Ett avtal (pdf) med Nextjet tecknades i våras sedan passagerartrafiken på Höga Kusten Airport utanför Kramfors riskerade nedläggning. Staten ansåg inte längre att flygplatsen var allmänt trafikpliktig och trafiken hanterades inte längre eller upphandlades av Trafikverket.

Eftersom flygplatser som inte är trafikpliktiga bara får ha mellanlandning mellan två destinationer förhandlade flygplatsbolaget med Nextjet om att bolagets flyg skulle kunna mellanlanda på turerna mellan Arlanda,  Gällivare och Lycksele.

För att flyga ställde Nextjet ett villkor. Om antalet passagerare genom flygplatsen skulle understiga 19 000 under året skulle flygplatsbolaget, med ägarkommunerna Sollefteå och Kramfors i ryggen, betala mellanskillnaden.

Eftersom Nextjet bara haft 6 700 passagerare fram till den sista augusti kom en räkning från Nextjet på 10 607 800 kronor (pdf).

En lokal ledarskribent, Tomas Izaias Englund på Allehanda.se, har kommenterat det hela med att “För det första är fläskräkningen på 10 miljoner i sig noterbar och för det andra så förefaller det kommunala flygplatsbolaget ha slutit världshistoriens mest korkade – eventuellt också lagstridiga? – avtal.”

Även Konkurrenskommissionen, en del av tankesmedjan Den nya välfärden, kritiserar avtalet:

– Bortsett från att det blir väldigt dyrt för kommuninvånarna så är det dessutom olagligt. Det finns ett regelverk som ska iakttas i sådana här sammanhang och då får inte kommuner subventionera flyglinjer hur som helst, säger Pär Cronhult som är konkurrenskommissionens chefsjurist.

Utan extra pengar från ägarkommunerna riskerade flygplatsbolaget konkurs. I ett protokoll (pdf) står det ordagrant ”Om inte ägarna skjuter till mer kapital kommer bolaget att gå i konkurs. Därför föreslår vi att ägarkommunerna skjuter till hälften vardera”.

Gudrun Sjödin (S) som är vice ordförande i kommunstyrelsen i Kramfors och styrelseordförande i flygplatsbolaget menar att 19 000 passagerare inte uppfattades som omöjligt när avtalet skrevs.

– Så här i efterhand kan man givetvis undra om det är värt pengarna, men det var den lösning som fanns till hands för att undvika att flygplatsen stängdes, säger hon till SVT Västernorrland.

“Draget till sin spets så vill väl ingen – förmodligen inte ens Nextjet – att de bägge Ådalskommunerna ska betala ohemult mycket i onödan för piloternas stopp och fikapaus mellan Gällivare och Arlanda”, skriver Tomas Izaias Englund på Allehanda.se.

Läs mer: Transport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Halmstad Energi Miljö

Halmstads Energi och Miljö söker taktisk inköpare

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Vill utestänga fientliga stater
  • Lyfter fram dolda rabatter

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026