Branschorganisationen Taxiförbundet har tagit fram en ny skrift för att sätta ljuset på de negativa effekterna av stora upphandlingar av olika former av resor med taxi.
Bakgrunden är att de samhällsbetalda resorna svarar för ungefär hälften av taxinäringens intäkter, på vissa orter upp till 90 procent.
– När resorna upphandlas för stora geografiska områden och med olika slags begränsningar hotas företagens överlevnad, säger Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén
Samhällsbetalda resor upphandlas ofta i stora ”paket” med geografiska indelningar, funktionella på olika fordon och i olika tidsperioder.
I vissa upphandlingar ställs krav på att taxifordon endast får användas för till exempel färdtjänst och sjukresor under en stor del av dygnet.
Det hindrar taxiföretagen att erbjuda sina tjänster för flera kundgrupper; privat- och företagskunder under ett arbetspass, enligt förbundet.
Det har också blivit vanligare att buss- och taxitjänster upphandlas tillsammans där taxibolagen blir underleverantörer.
– Om taxi hänvisas till att bli enbart underentreprenörer riskerar samhällets beställare att slå undan benen på en genuin småföretagarnäring, säger Lennart Kalderén som betonar att alltför högt ställda krav ger höga anbud.
Om beställaren begär hög beredskap i glesbygd där antalet transporter under en månad kan räknas på ena handens fingrar ökar kostnaderna. Större flexibilitet i uppdraget måste till, anser Taxiförbundet.
Det kommer att bli perfekt om små bolag kan få mera utrymme i upphandlingar,menar att få minimum krav på fordon.
Alla vet att stora fiskar äter dom som är mindre.