Enligt branschorganisationens årliga rapport tillämpas vitesklausuler hårdare av alltfler regioner med konsekvensen, enligt Sveriges bussföretag, att kostnaderna drivs upp för kollektivtrafiken.
– I rapporten ser vi att upphandlande myndigheter har blivit striktare, vilket tvingar trafikföretagen att ta höjd i sina anbud för fler oförutsägbara händelser som tidigare kunde lösas i dialog mellan beställare och trafikföretag, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag.
Hon nämner som exempel när en buss behöver passa ett inkommande tåg.
– Är tåget försenat kan bussföretaget tvingas välja mellan att vänta in tåget, bli försenat och få viten eller köra i väg för att hålla tiden, göra ett antal resenärer missnöjda och därmed inte klara mål om nöjda kunder i avtalet vilket i sin tur kan ge viten.
Sveriges bussföretag noterar även att några regioner börjat använda sig av kortare avtalsperioder än tio år. Enligt branschorganisationen kan det slå mot både lönsamhet och kvalitet då riskerna ökar vid investeringar i nya bussar.
– Positivt i årets rapport är dock att vi ser att den absoluta majoriteten av landets regioner följer de nationella indexrekommendationerna. Neutrala indexrekommendationer är viktigt för att bibehålla affärsneutralitet i de långa avtal som präglar den offentligt upphandlade busstrafiken, säger Anna Grönlund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer