Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Vem ska göra avtalsuppföljningen?

Expertsvar"Vem tycker du ska göra avtalsuppföljning? Ska det ingå i upphandlarens jobb eller skötas av en avtalscontroller?" Helena Brynolfsson svarar på läsarfrågan.

| 2017-10-16

För att kunna svara på din fråga om vem som ska göra avtalsuppföljning, så behöver jag först göra en utsvävning och inkludera leverantörsuppföljning i resonemanget. Själva termerna ”avtalsuppföljning” och ”leverantörsuppföljning” anger bokstavligen vad detta handlar om.

Avtalsuppföljning handlar om att följa upp enskilda avtal med en leverantör, medan leverantörsuppföljning handlar om att följa upp en leverantör som vi kan ha flera avtal med. Dessa avtal kan vara inom olika inköpsområden och/eller geografiska områden (t ex regioner/länder/världsdelar). Ta till exempel Sodexho som erbjuder allt från städ och restaurang till säkerhet och fastighetsförvaltning och dessutom i olika regioner/länder.

Med andra ord handlar detta om två olika utgångspunkter för att styra, mäta och följa upp affärer. När det kommer till vem som använder sig av vilken princip, så går det förenklat att säga att offentlig sektor arbetar med avtalsuppföljning och privat sektor med leverantörsuppföljning. Oavsett vilken utgångspunkt som valts (avtals- eller leverantörsuppföljning) så tycker jag att ansvarig upphandlare/inköpare/kategoriansvarig (fortsättningvis benämns alla dessa roller som ”inköpare”) ska ta ett helhetsansvar för sina avtal/affärer/leverantörer. Det vill säga ”äga affären” under hela dess livstid.

Arbetet kan inte sluta vid avtalstecknandet då den viktigaste delen börjar, själva genomförandet och leveransen. Uppföljningen blir därmed ett sätt att kontrollera och följa upp att vår organisation och levererantörer presterarar i enlighet med vad vi kommit överens om (vi använder avtalet och leverantören levererar enligt alla konsten regler).

Med det sagt så innebär detta inte att själva mätningen, uppföljningen och rapporteringen ska göras av inköparen. Allra bäst görs detta av en analytikerfunktion (inköpsanalytiker/avtalscontroller), som systematiskt arbetar enligt en gemensam leverantörsuppföljningsmodell och servar inköparna med data/analyser.

En tydlig leverantörsuppföljningsmodell anger vilka (få strategiska) leverantörer som vi följer upp i detalj och vilka (merparten) som vi nöjer oss med att konstatera är ”hela och rena” och levererar i enlighet med inköpsorder. Bäst fungerar detta om allt som kan automatiseras och att mätnings- och uppföljningsresultatet sammanställs i standardrapporter som går ut till inköparna med viss regelbundenhet (en gång i månad/kvartal/etcetera).

Merparten av det som behöver följas upp kan då löses på detta sätt och bli en bas för den mer detaljerade mätning som görs för de få strategiska leverantöre som inköparna träffar med viss regelbundhet.

Så sammanfattningsvis är svaret på din fråga att jag tycker att avtalscontrollern ansvarar för mätning, analys och rapportering i nära samarbete med upphandlaren som ansvarar för affären, det vill säga att avvikelser korrigeras och att bra prestationer uppmärksammas.

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson har över 25 års erfarenhet av inköp från åtta bolag från skilda branscher där hon som inköpschef byggt upp inköpsfunktioner i tuffa miljöer. Helena Brynolfsson är inköpskonsult och leder Prosourcias verksamhet. Prosourcia arbetar med att höja kvaliteten på inköpsarbetet hos sina privata och offentliga kunder så att de når ett bättre resultat.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026