Sedan den 1 januari 2021 finns en utökad skyldighet att efterannonsera upphandlingar. Syftet är att skapa förutsättningar för bättre och mer digitalt tillgänglig upphandlingsstatistik
Det är dock otydligt hur lagen ska tolkas vad gäller upphandlingar under direktupphandlingsgränsen.
I regeringens utkast till lagrådsremiss om effektivare överprövning av offentliga upphandlingar, som nu är ute på remiss, finns dock ett skarpt förslag: 100 000 kronor.
Det är dock alldeles för lågt, enligt Upphandlingsmyndigheten, UHM, som tycker att beloppsgränsen för efterannonsering i stället ska vara densamma som direktupphandlingsgränsen (för närvarande 615 312 kronor).
– Det hade på ett bättre sätt balanserat behovet av uppgifter för statistik och uppgiftslämnarbördan för upphandlande organisationer, säger Inger Ek, generaldirektör på UHM.
Förutom att skyldigheten att efterannonsera utökats har det även blivit obligatorisk att annonsera offentliga upphandlingar i en annonsdatabas som är registrerad hos Konkurrensverket.
I regelverket finns inga sanktioner kopplade till skyldigheterna, något som UHM efterfrågar i sitt remissvar.
– Vi efterlyser sanktionsmöjligheter mot de som inte efterannonserar eller inte annonserar i en registrerad annonsdatabas. Eftersom det är uppgifter från annonser som ligger till grund för upphandlingsstatistiken är det viktigt för statistikens kvalitet att regelverket följs, säger Inger Ek.
Beloppet bör vara densamma som direktupphandlingsgränsen men även särskiljas då LUF har en högre direktupphandlingsgräns.