Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Göteborgs stad har tröttnat på Ansaldobreda

Göteborgs stad sätter punkt i relationen med Ansaldobreda genom skiljedom. Samtidigt vill kommunen tillsammans med Västra Götalandsregionen rostsanera de illa byggda spårvagnarna i egen regi för att få dem i trafik snabbare.

| 2015-09-03

På ett extrainsatt möte har trafiknämnden i Göteborg fattat beslut om att påkalla skiljeförfarande gentemot på den italienska spårvagnsleverantören Ansaldobreda. Dessutom varslas om hävning av det tilläggsavtal som ingåtts om rostsanering av levererade vagnar.

Johan Nyhus, trafiknämndens ordförande, säger att tålamodet är slut efter flera års förhandlingar med Ansaldobreda som inte har levererat enligt avtal:

– Vi vill ge göteborgarna en pålitlig och komfortabel kollektivtrafik med hög kvalitet. Men med den undermåliga kvaliteten från Ansaldobreda är detta inte möjligt.

Göteborgs stad har köpt 65 spårvagnar från Ansaldobreda. Vagnarna, som levererades mellan 2006 och 2013, har haft olika former av brister som bland annat grava rostskador. Det har medfört att endast 35-40 av M32-vagnarna är i trafik.

Enligt det tilläggsavtal som trafiknämnden nu alltså vill häva ska Ansaldobreda åtgärda de rostiga spårvagnarna. Av de 16 sanerade vagnar som ska levereras innan utgången av 2015 har tre hittills levererats. Ingen av dem håller tillräckligt hög kvalitet och kan därför inte sättas i trafik.

– Vi bedömer dels att vi inte kan komma fram förhandlingsvägen och dels att Ansaldobreda inte kan leverera vagnarna så att de kan sättas i trafik, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör vid Göteborgs stads trafikkontor.

Om hävning av tilläggsavtalet sker kan Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen ta hem uppdraget med rostsanering och tilläggsarbeten. Det innebär en säkrare leverans till en kontrollerad kostnad.

Samtidigt som detta sker pågår upphandling av hundratalet nya spårvagnar av typ M33. Göteborgs spårvägars Mårten Ignell, som leder upphandlingen, säger att man dragit lärdom av affären med Ansaldobreda. Det är inte lägsta pris som gäller:

– Nej, vi gör en viktning mellan pris och kvalité, driftskostnader och annat, säger han till Sveriges Radio P4 Göteborg.

Skiljeförfarandet kan ta omkring ett och ett halvt år. Skiljenämndens domslut kan inte överklagas.

 

Läs mer: Transport och trafik AnsaldobredaGöteborg StadJohan NyhusKollektivtrafikM32Mårten Ignellöteborgs spårvägarRostskiljedomSpårvagnarStefan EglingerVästra Götalandsregionen

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Göteborgs stad har tröttnat på Ansaldobreda”

  1. Johan skriver:
    3 september, 2015 kl. 17:24

    Intressant case och säkerligen många potentiella lärdomar. Men varför i artikeln avsluta med att spä på den framförallt i pressen alltför vanligt förekommande fördomen om att det finns ett motsatsförhållande mellan utvärderingsmetoden “lägsta pris” och kvalitet? Tur att vi snart får ny lagstiftning med bl.a. nya begrepp på samma saker så att vissa slipper hänga upp sig på detta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026