Arbetsförmedlingen söker Kategoristyrningsansvarig till Upphandlingsavdelningen

Arbetsförmedlingen har en centraliserad Upphandlingsavdelning som strävar mot en modern organisation för strategisk upphandling och inköp.

Upphandlingsavdelningens ansvarsområde omfattar Arbetsförmedlingens samtliga upphandlingar och stegvis även allt operativt inköp. Genom kvalitetssäkrade processer för strategisk upphandling säkerställer vi att det finns ändamålsenliga och användbara avtal för inköp av varor och tjänster inom myndigheten. Vi tillhandahåller kvalificerat stöd i behovsanalyser, nyttoanalyser och kravformulering. Avdelningen består av två upphandlingsenheter och en sektion för operativt inköp, totalt ca 50 medarbetare.

Upphandlingsenheterna upphandlar tjänster till arbetssökande samt varor och tjänster för myndighetens behov.
Upphandlingsavdelningen driver för närvarande ett strategiskt arbete med att införa kategoristyrning (Category Management) som anskaffningsmetodik inom myndigheten och nu behöver vi förstärka vårt Kategorikontor med en Kategoristyrningsansvarig.

Som Kategoristyrningsansvarig ansvarar du för att driva, hålla ihop och säkerställa progress i vår pågående implementation av Kategoristyrning som anskaffningsmetodik. Du planerar kategoriarbetet tillsammans med övriga medlemmar i vårt Kategorikontor och stöttar Kategoriteamen inför, under och efter de olika stegen i kategoristyrningsprocessen (baserad på Jonathan O´Briens bok om Kategoristyrning).

Kategoristyrningsansvarig ansvarar för att:

• säkerställa en framgångsrik implementation av kategoristyrning inom myndigheten
• stötta de olika kategoriteamens arbete
• ta fram överordnade planer och prioriteringar för kategoristyrningsarbetet
• hålla sig uppdaterad och säkerställa progress i kategoriteamens arbete
• meddela chef/Operativ styrgrupp om brister i processer uppmärksammas och föreslå åtgärder för att hantera dessa
• bidra till framtagningen av spendanalyser
• föreslå och driva initiativ som leder till förbättringar i interna processer
• rapportera status för implementeringen samt för kategoriteamen till den Operativa styrgruppen
• föredra för den Strategiska styrgruppen
• utbilda medarbetare inom myndigheten i kategoristyrningsmetodiken

Kvalifikationer
• Du har högskoleutbildning inom relevant område
• Du har framgångsrik erfarenhet av att leda och ansvara för kategoristyrningsarbete (Category Management) inom en stor organisation (statlig eller privat)
• Du har flerårig erfarenhet av inköps- och/eller upphandlingsarbete
• Du har erfarenhet av att arbeta med och utveckla metodik kring spendanalys
• Du har flerårig erfarenhet av förändringsarbete på strategisk nivå
• Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med och implementera resultatuppföljning
• Flerårig erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete

Meriterande erfarenheter
• Erfarenhet av att driva implementering av kategoristyrning som metod inom en företrädesvis stor organisation
• Erfarenhet av upphandlings- eller inköpsarbete inom offentlig sektor
• Kunskaper inom Lagen om Offentlig upphandling (LOU)
• Kunskaper i företagsekonomi
• Tidigare ledande befattning

Personliga egenskaper
Du har starkt driv, tar initiativ, har god pedagogisk förmåga och stort resultatfokus. Du har mycket god samarbetsförmåga och har en god förmåga att få med dig andra människor. Det krävs också att du har god kommunikativ och analytisk förmåga samt mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift. En stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete, därför är det viktigt att du är självgående, strukturerad och kvalitetsmedveten i ditt arbete. Du är förtroendeingivande, noggrann och är bra på att planera och strukturera ditt arbete. Du är självgående, en utpräglat ansvarstagande person och vi värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Af-2016/00195735 senast den 4 september. Du ansöker genom att klicka på knappen ”Sök Jobbet” nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner
Anja Clausin, Enhetschef, Upphandlingsavdelningen, 010-488 42 48 alt. anja.clausin@arbetsformedlingen.se (nås företrädesvis på mail)

Fackliga företrädare
ST Pasi Keskikastari, 010-4865607
Saco-S Seppo Rytkönen, 010-486 91 32 eller Andreas Deniz 010-486 21 98
SEKO Ulf Törnkvist, 010-487 04 46

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Lön
Månadslön


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb