Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Mellanhänder tillåtna men inköparen får inte välja leverantör

Juridisk krönikaDet är inte är otillåtet att använda sig av mellanhänder men det är förbjudet för en inköpare att bestämma vilken leverantör som ska anlitas. Det anser Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten i en rapport. Anna Ulfsdotter Forssell och Angelica Ström, Advokatfirman Delphi, konstaterar att rapporten ger viss vägledning men att mellanhänders laglighet och lämplighet i praktiken får avgöras genom rättstillämpningen.

| 2017-01-31

Det har blivit allt vanligare att upphandlande myndigheter eller enheter upphandlar så kallade mellanhänder som får i uppdrag att köpa in olika varor och tjänster å myndighetens eller enhetens vägnar alternativt agerar mäklare och sammanför en köpare med en säljare.

Genom att använda mellanhänder kan den upphandlande myndigheten eller enheten minska antalet avtal som behöver upphandlas och på så vis effektivisera inköpsprocessen. Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten angav i oktober 2015 att en utredning skulle tillsättas i syfte att utreda frågan om upphandlingar av mellanhänder är tillåtna enligt LOU och LUF samt i vilken mån sådana upplägg är lämpliga.

Rapporten, som blivit försenad med anledning av förseningen av den nya svenska upphandlingslagstiftningen, har nu drygt ett år senare publicerats och myndigheterna vill genom rapporten bidra till att mellanhänder används på ett ändamålsenligt sätt i offentlig upphandling.

Rapporten ger inget klart och kategoriskt ”ja” eller ”nej”, varken ur laglighets- eller lämplighetssynpunkt, avseende användandet av mellanhänder.

I rapporten har två olika mellanhandslösningar definierats, den så kallade underleverantörslösningen som innebär att mellanhanden köper varor, tjänster eller byggentreprenader från en säljare och säljer dessa vidare till en köpare (till exempel konsultförmedling, grossistupphandling och tolkförmedling) och mäklarlösningen som innebär att mellanhanden stödjer en köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner (till exempel försäkringsförmedling).

I rapporten anförs att den så kallade mäklarlösningen generellt sett är oproblematisk på grund av att den stödjande tjänsten, som mellanhanden tillhandahåller, och de varor, tjänster eller byggentreprenader som de övriga leverantörerna levererar är upphandlade var för sig och i enlighet med upphandlingsreglerna.

Följaktligen ligger fokus i rapporten på att utreda lagligheten och lämpligheten av den så kallade underleverantörslösningen, ett upplägg som offentlig sektor använder i allt större utsträckning (till exempel avseende tolkförmedlingstjänster och livsmedel) och som i högre grad tenderar att vålla problem utifrån upphandlingssynpunkt.

I rapporten konstateras att en underleverantörslösning ska anses vara korrekt genomförd för det fall (i) upphandlingen inte är utformad i syfte att kringgå upphandlingsreglerna, (ii) den upphandlande myndigheten eller enheten ska ha övervägt att dela upp upphandlingen och om sammanläggning sker så ska skälen till detta dokumenteras, (iii) om flera leveranstyper omfattas av upphandlingen så ska värdet av samtliga delar räknas in i kontraktsvärdet, (iv) föremålet för upphandlingen ska vara klart definierat redan i upphandlingen och (v) den upphandlande myndigheten eller enheten ska anta den anbudsgivare som lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet (utvärderingen ska omfatta en dominerande del av ramavtalets värde).

Samma regler för mellanhandsupphandlingar gäller som för andra upphandlingar – upphandlingslagstiftningen ska följas och inte kringgås. Vidare betonas i rapporten att det vid mellanhandsupplägg även är viktigt att den upphandlande myndigheten eller enheten också förhåller sig till andra aspekter som har att göra med affärsmässighet.

Innebörden av detta är att den ”goda affären” ska vara i fokus på så vis att det ibland kan vara påkallat att ha en direkt avtalsrelation med utföraren av tjänsten. Exempelvis kan det röra sig om situationer då det är av särskild vikt att involvera utföraren av tjänsten i upphandlingens frågor & svar.

Vidare anges i rapporten att det inte är tillåtet för den upphandlande myndigheten eller enheten att sätta sig i en position där denne kan välja vilken aktör som mellanhanden ska använda som underleverantör.

Eftersom det är mellanhanden som är avtalspart är det mellanhanden som ska göra urvalet av vilken vara, tjänst eller byggentreprenad som ska levereras för att den upphandlande myndigheten eller enheten ska få sitt behov tillgodosett. Om den upphandlande myndigheten eller enheten har inflytande över valet av underleverantör finns risken att denne agerar godtyckligt vid avropet och således i strid med kraven på objektivitet och likabehandling av leverantörer.

Som alternativa lösningar till användandet av mellanhänder presenteras i rapporten bland annat dynamiska inköpssystem, ramavtal med flera mellanhänder eller en intern lösning. En bra alternativ lösning anses vara ett ramavtal med flera mellanhänder.

Sammanfattningsvis kan det således konstateras att rapporten bidrar med viss vägledning avseende användandet av mellanhänder i offentlig upphandling. Klart är att den upphandlande myndigheten eller enheten inte får ha ett sådant inflytande över valet av aktör som mellanhanden ska använda som underleverantör, då ett sådant upplägg anses vara ett kringgående av upphandlingslagstiftningen.

Många luckor kvarstår dock och lagligheten och lämpligheten avseende användandet av mellanhänder får i mångt och mycket utarbetas genom domstolarnas rättstillämpning.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Mellanhänder tillåtna men inköparen får inte välja leverantör”

  1. B1 skriver:
    31 januari, 2017 kl. 16:41

    Bra artikel!
    Men jag hoppas att domstolarna håller sig till att pröva lagligheten, och lämnar lämpligheten åt marknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »