Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Sund affär eller sund konkurrens?

Juridisk krönikaJohan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater reflekterar över upphandlingsåret som gått. Var det ett bra år? Året har präglats av prisrelaterade frågor genom såväl rättspraxis som inslag på nyheterna.

| 2019-12-06
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater.

Under året har vi fått ett antal avgöranden från både EU-domstolen och våra förvaltningsdomstolar som på ett eller annat sätt berör prissättning.

Det är välbehövligt med vägledning, men den praktiska tillämpningen kan mer liknas vid en oljetanker. Förutom att det finns ett visst skrå som gillar att tolka, eller som det ibland förefaller misstolka, vissa avgöranden finns alla praktiker som har att förhålla sig till dessa avgöranden.

På ett sätt har vi ett felaktigt fokus inbyggt i systemet. Det har sitt ursprung i att syftet med upphandlingslagstiftningen är att värna om en sund konkurrens snarare än en sund affär.

När vi värnar om konkurrensen vid det som kallas för det konkurrensuppsökande skedet missar vi dock det som i praktiken är viktigt, det vill säga kontraktets fullgörande.

Det grundläggande problemet, eller som andra skulle säga, den stora utmaningen är att genom en upphandling, med hjälp av konkurrens, få affärsmässigt hållbara anbud. Då menar vi inte vid utvärderingstillfället utan framför allt vid själva genomförandet.

Att vinna ett kontrakt har visat sig vara en sak, men att sen leva upp till sina åtaganden och också leverera enligt detsamma är långt ifrån samma sak.

Vad är en sund affär i jämförelse med en sund konkurrens?

Rent generellt verkar det som att det alltid är någon annan som bär ansvaret, framför allt om det är något som inte går bra. Allt som oftast hör man att det är lagstiftningen det är fel på. Lika ofta reflekterar vi över att bristen på insikt, kompetens och förståelse för regelverket är slående. Vart tog möjligheterna vägen?

Det tar ett tag att förstå och framför allt praktiskt förhålla sig till att prisrabatter inte är priser som kan vara onormalt låga, att golvpriser hämmar konkurrensen och att ramavtal måste ange tydliga begränsningar vad gäller kvantitet och priser.

Rent juridiskt går det att argumentera för syfte och korrekthet på samma sätt som det går att argumentera för att det skjuter över målet och inte är praktiskt tillämpligt.

Det är sällan så att en leverantör inte kan leverera. Paradoxen blir dock att det LOU-mässiga fokuset på det konkurrensuppsökande skedet, inte sällan leder till att leverantören inte vill leverera till lämnade priser (eller kvalitet).

Fokuset på det konkurrensuppsökande skedet innebär, som vi sett i ett otal fall, att en leverantör, för att få en affär, i praktiken måste lämna ett anbud som har ett innehåll i det konkurrensuppsökande skedet, och ett annat under själva utförandet.

Nu är det inte alltid på det sättet så klart, men om vår tes stämmer, har vi då inte skjutit rejält över målet? Man skulle till och med kunna hävda att det delsyfte som finns i LOU, nämligen som en skyddslagstiftning för leverantörerna, inte alls handlar om leverantörerna i plural, utan endast om den leverantör som klagar på upphandlingen.

En sådan syn, där den som är part i en rättsprocess är den vars intressen är skyddsvärda, passar bra i de processer där det finns två parter, men sämre i ”upphandlingsprocesser”.

I upphandlingsprocessen finns visserligen två parter, men med tillägget att det allt som oftast finns ett antal andra intressenter i form av övriga anbudsgivare.

Det finns dessutom ett antal andra skyddsvärden som tydligt framkommer i beaktandesats 2 till upphandlingsdirektivet (2014/24/EU). Där framgår bland annat att offentlig upphandling ska användas: ”som ett av de marknadsbaserade instrument som ska användas för att uppnå smart och hållbar tillväxt för alla, samtidigt som den säkerställer att offentliga medel utnyttjas så effektivt som möjligt.”.

Man konstaterar även att reglerna om offentlig upphandling ska konstrueras: ”i syfte att använda offentliga medel effektivare, i synnerhet genom att underlätta små och medelstora företags deltagande i offentlig upphandling, och se till att upphandlande myndigheter kan utnyttja offentliga upphandlingar på ett bättre sätt till stöd för gemensamma samhällsmål.”. 

Givet vad EU-direktivet slår fast om grundläggande syften för den offentliga upphandlingen, är det vår uppfattning att domstolarnas tillämpning av regelverket måste nyanseras.

Det finns goda anledningar till att förflytta perspektivet från skyddet från den som klagar, till de mer nyanserade och samhällsinriktade syften som tydligt framgår av direktivet. På det sättet kommer vi bort från formaliafokus för att i stället fokusera på vilka krav som gynnar eller skadar konkurrensen i det större perspektivet.

För oss framstår frågan som tydlig. Vägen till ett sådant mål är dock vare sig enkel eller rak. Delar tillräckligt många vår syn är det dock inte någon omöjlighet, så låt oss undersöka det och göra frågan om ”konkurrens på riktigt, även i domstolarna”, som en av frågorna för 2020.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Marjo Savelius

Hoppar på LOU-tåget

Strängnäs ansluter sig till de kommuner som avvecklar LOV inom hemtjänsten. Upphandlingen av privata utförare enligt LOU inleds nu efter beslut i kommunens socialnämnd.

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Askersund

NCC-affär växte med hall

Askersunds kommuns affärer med NCC om nya skolbyggnader omfattade till slut även bygget av en idrottshall. Konkurrensverket vill nu att kommunen straffas med 3,2 miljoner kronor för en otillåten direktupphandling.

Tog strid och vann

Värmdö kommun gav sig inte mot det stora taxibolaget efter att ha direktupphandlat skolskjutsar. Resultatet: en halv miljon ”in” istället för ett skadestånd på upp mot 6,5 miljoner kronor.

Christina tar hem Anbudspriset

Christina Larsson, strategisk upphandlare på Energimyndigheten, är årets vinnare av Anbudspriset. Hon belönas för en upphandling av kommunikation där dialog och förståelse för branschen stack ut. ”Härligt och kul att vinna”, säger den nöjda pristagaren.

Vill bli bjudna till buffén

Fler deltar – nästan hälften tycker att det blivit krångligare. En undersökning från Företagarna ger en splittrad bild av små och medelstora företags syn på offentlig upphandling.

Lediga jobb

Lediga jobb

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Hoppar på LOU-tågetHoppar på LOU-tåget
Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
Christina tar hem AnbudsprisetChristina tar hem Anbudspriset
Vill bli bjudna till buffénVill bli bjudna till buffén
Befäster och bygger starktBefäster och bygger starkt
Söker svar om vägreformSöker svar om vägreform
ANNONS FRÅN HBV

HBV upphandlar försäkrings­förmedlar­tjänster

HBV utvecklar sitt erbjudande till medlemmarna genom att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion innebär detta ytterligare fyra spännande områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Senaste kommentarerna

  • Teamarbete ger resultatBra jobbat! Mycket trevlig läsning!
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
ANNONS FRÅN BOKABUSS

Ny tjänst gör det enklare att upphandla bussresor

Bokabuss.nu gör det enkelt för dig som jobbar inom offentlig sektor att upphandla bussresor för både mindre och större sällskap. Med vår tjänst är det enkelt att hitta en prisvärd buss i lagom storlek för bussresor till olika destinationer, säger Ludwig Lindström, Country Manager Sverige.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »