Sedan fem år tillbaka har MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) besökt samtliga svenska kommuner för att förmå dem att installera alkolås i egna fordon, men också i sådana som upphandlas av externa entreprenörer. Den uppföljning av alkolåsfrågan som nyligen gjorts visar att en tredjedel av kommunerna sköter sig
Fast samtidigt klassas hela 38 procent av kommuner som ”röda” i undersökningen. Det innebär att man gör för lite för att göra alkolås till en självklar ingrediens i den kommunala vagnparken. 43 procent av kommunerna är ”gröna”, vilket betyder att åtminstone några av bilarna har alkolås installerade – eller att det ska finnas alkolås i de nya bilar som köps in.
– Tyvärr är det alldeles för många kommuner som ännu inte gjort någonting alls för att få stopp på rattfylleriet i kommunala transporter, säger Motorförarnas Helnykterhetsförbunds vd Tom Bjerver som anser att förändringarna går för långsamt.
Bäst i landet är Övertorneå som har alkolåsutrustat samtliga kommunala fordon. Därefter kommer Vilhelmina, Ystad och Ronneby. Sämst är Arjeplog som saknar såväl bilar med alkolås som en policy i frågan.
– Självfallet önskar vi att alla kommunala transporter ska ske med bilar som har alkolås, summerar Tom Bjerver.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer