Riksdagen sa i november förra året nej till de arbetsrättsliga krav som finansutskottet lyfte ur propositionen dagarna innan riksdagsbeslutet om nya upphandlingsregler. Regeringen fick backa och gjorde sedan upp med Kristdemokraterna (KD). Den ledde till en ny proposition.
Några av anledningarna till att KD gick med på den nya propositionen som klubbades igenom var att det, i den nya propositionen, ställdes “rimliga arbetsrättsliga krav” – bara i större upphandlingar och bara i riskbranscher.
– Det tycker vi är bra. Jag har mött flera seriösa företagare i exempelvis bygg- och taxibranscherna som inte längre lämnar anbud på grund av att oseriösa företag med dåliga arbetsförhållanden för sina anställda dumpar priserna och vinner kontrakten. Så kan vi inte ha det. Det hotar konkurrensen och lever inte upp till hur vi ser på myndigheters skyldighet att ta socialt ansvar, sa Jakob Forssmed, tillförordnad partiledare för KD, i samband med beslutet.
Nu verkar Alliansen, i alla fall i Stockholms läns landsting, ha gjort gemensam sak med KD när nu nästa stora upphandling av färdtjänsten i Stockholms län startar. Varje år sker cirka fyra miljoner resor totalt i färdtjänsten till en kostnad av cirka 1,4 miljarder kronor. 2,8 miljoner av dessa resor sker med färdtjänsttaxi.
Nytt för den här upphandlingen är att landstinget ställer krav på arbetsrättsliga, sociala krav i nivå med kollektivavtal. Villkoren rör lön, arbetstid och semester.
Alliansen säger sig ha två prioriteringar: Att ställa krav på arbetsrättsliga och sociala villkor i kommande upphandling och att regering och riksdag tar ansvar för den taxibransch som mår dåligt.
– I dag ser vi tydligt hur färdtjänsttaxi har problem med bilar som inte kommer i tid och att resenärerna inte får ett bra bemötande. Nu har vi gjort en utredning och studerat vad vi kan ändra. Vi fortsätter ta ansvar för att färdtjänsten ska bli bättre, och en viktig del är att foga in krav på förarnas villkor när det gäller lön, arbetstid och semester, säger Fredrik Wallén, KD, ordförande för färdtjänstberedningen.
Trafiknämnden beslutar om starten för den nya upphandlingen på tisdag. Den nya trafiken ska vara igång 2019.
– Den stora utmaningen ligger i att få slut på lekstugan i taxibranschen. Det handlar både om vad vi kan göra, men också om nationella lagar och regler. Därför utökar vi resetilldelningen och går fram med krav på sociala villkor. Dock måste även staten ta ansvar när det gäller lagstiftningen, men även uppföljning och stöd till arbetsmarknadens parter att komma överens, säger Kristoffer Tamsons, M, trafiklandstingsråd.
Tisdagen den 21 november beslutar trafiknämnden i Stockholms läns landsting att starta upphandlingen av färdtjänsten. Upphandlingen gäller förutom färdtjänsttaxi även rullstolstaxi, bårtaxi, anropsstyrd närtrafik och callcentertjänster. Upphandlingen gäller 33 olika geografiska områden, vilket ska göra det möjligt för mindre aktörer med god lokal kännedom att lägga anbud.
Förutom arbetsrättsliga och sociala krav ställs bland annat krav på utbildning för förarna i lokalkännedom och kunskap om olika diagnoser, bemötande, minskad miljöpåverkan, skärpt kontroll och skärpt uppföljning.
Den grundläggande tilldelningen av färdtjänstresor höjs samtidigt från 198 till 216 resor per år. Enligt planen ska trafiknämnden fatta beslut om vilka aktörer som ska köra färdtjänsten under 2018 och den nya trafiken vara igång 2019.
Det är inte fråga om att Alliansen “vill”, det handlar om att de förlorade omröstningen om det i fullmäktige. Denna artikel är extremt missvisande. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/beslut-idag-fardtjansten-ska-upphandlas-med-lonekrav