Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

ÄTA i entreprenad och ändring i kontrakt – omöjlig ekvation?

Juridisk krönikaI upphandlingslagarna finns nya bestämmelser som reglerar hur ändringar i kontrakt under löptiden får göras. Om ingen bestämmelse kan tillämpas, kan ändringen anses utgöra en otillåten direktupphandling – något som kan ställa till det för båda parter. Det som kommit att diskuteras är hur dessa nya bestämmelser förhåller sig till ÄTA i entreprenadkontrakt, skriver Christian Härdgård och Martin Bogg, Delphi.

| 2017-12-20
Christian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi.

Innehållet i de nya ändringsbestämmelserna i 17 kap. LOU respektive 16 kap. LUF är vid det här laget ingen nyhet för de flesta. Kort kan nämnas att ändringar kan göras med stöd av en ändrings- eller optionsklausul, men endast om klausulen uppfyller vissa krav (klar, entydig och anger omfattningen av ändringarna). Andra exempel är om det rör sig om en så kallad kompletterande beställning eller om ändringen är av mindre värde.

Ett område inom vilket ändringsbestämmelserna i LOU/LUF har kommit att diskuterats flitigt är entreprenadrätten och då hur dessa nya bestämmelser förhåller sig till bestämmelserna om ÄTA i entreprenadkontrakt, enligt vad som anges i de allmänna bestämmelserna AB 04 och ABT 06. De allmänna bestämmelserna gäller för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader respektive totalentreprenader.

ÄTA är en förkortning av Ändringsarbete, Tilläggsarbete och Avgående arbete. Definitionen av ÄTA-arbeten är ett ändringsarbete, tilläggsarbete som står i omedelbart samband med kontraktsarbetena och som inte är av väsentligt annan natur, samt avgående arbete.

AB 04 och ABT 06 innehåller en bestämmelse som anger att entreprenören är, om inte annat följer av författning, berättigad och skyldig att under entreprenadtiden utföra sådana ÄTA-arbeten som föreskrivs av beställaren.

Detta innebär att den upphandlande myndigheten har en rätt att under kontraktstiden ändra entreprenörens åtaganden som följer av kontraktet. Entreprenören har då även ensamrätt på att få utföra de ändringar som den upphandlande myndigheten gör.

I AB 04 och ABT 06 finns även en bestämmelse som gäller merarbeten som likställs med ÄTA-arbeten. Dessa kallas för likställda ÄTA-arbeten. Detta är dock lite missvisande då dessa arbeten egentligen inte utgör ÄTA-arbete enligt den ovan redovisade definitionen. Likställda ÄTA-arbeten är arbeten som entreprenören är berättigad och dessutom skyldig att utföra.

Dessa arbeten är sådana som den upphandlande myndigheten måste låta entreprenören utföra, till exempel då kontraktshandlingarna innehåller direkta fel eller om platsen för den aktuella entreprenaden avviker ifrån vad som har kunnat förutsättas vid en fackmässig bedömning.

I anslutning till ÄTA-bestämmelserna anges även att vid offentlig upphandling finns regler som i vissa situationer innebär att beställaren inte utan ny upphandling är berättigad att låta entreprenören utföra tillkommande arbeten.

Efter att ha läst de olika bestämmelserna i dels AB 04 och ABT 06 och dels i LOU/LUF så uppkommer det ett antal frågor gällande hur de olika bestämmelserna gäller i förhållande till varandra.

Vid remissarbetet inför nya LOU/LUF lyftes frågan hur de nya ändringsbestämmelserna förhåller sig till entreprenadrätten.

Regeringen svarade att det inte var möjligt att närmare utveckla hur bestämmelserna ska tolkas och tillämpas i olika situationer, utan att detta får avgöras av rättstillämpningen. Regeringen angav även att det dock under alla förhållanden står klart att direktiven och de nya lagarna uttömmande reglerar i vilka fall ett kontrakt eller ett ramavtal får ändras utan att en ny upphandling ska ske.

Vad gäller nya beställningar av byggentreprenader från samma leverantör bör det även nämnas att det finns vissa möjligheter att använda sig av förhandlat förfarande utan föregående annonsering i sådana situationer. Regeringens uttalanden ger således tyvärr inte så mycket ledning i frågan. Om LOU/LUF alltid ska anses gå före AB 04 och ABT 06 så hade regeringen kunnat uttala det, så hade frågan varit löst.

Man skulle kunna hävda att då det redan av förfrågningsunderlaget i en upphandling framgår att AB 04 eller ABT 06 ska tillämpas på kontraktet som upphandlas så utgör ÄTA-bestämmelserna kontraktsvillkor. Det är således tydligt för alla som tar del av förfrågningsunderlaget att den upphandlande myndigheten kan komma att beställa ÄTA-arbeten under kontraktstiden, helt i enlighet med kontraktet.

Med denna tolkning skulle ett ÄTA-arbete inte anses utgöra en ändring av ett kontrakt, vilket innebär att inga av ändringsbestämmelserna i LOU/LUF blir tillämpliga.

Man skulle även kunna argumentera för att med hänsyn till vad som anges om reglerna om offentlig upphandling i AB 04 och ABT 06 så ska LOU/LUF alltid anses tillämpliga på eventuella ÄTA-arbeten. Denna tolkning medför att det dyker upp ett antal situationer där LOU/LUF kan medföra begränsningar vid fullgörandet av kontraktet.

Först och främst medför det att samtliga värdebegränsningar avseende tröskelvärde och procentuell ändring av kontraktets värde blir tillämpliga. Om ÄTA-arbetet understiger dessa begränsningar så kan det inte anses stå i strid med LOU/LUF, förutsatt att kontraktets övergripande karaktär inte ändras, men om de överskrids så anses ÄTA-arbetet stå i strid med LOU/LUF.

En annan sak som man kan behöva ta ställning till är om ÄTA-arbetet kan anses utgöra en ändrings- eller optionsklausul i enlighet med vad som anges LOU/LUF. Om bestämmelserna om ÄTA i AB 04 och ABT 06 anses uppfylla dessa krav så är ÄTA-arbetena följaktligen godkända.

Man skulle dock å andra sidan kunna hävda att då varken omfattningen, arten eller villkoren för ändringarna framgår i AB 04 och ABT 06 så kan ÄTA-bestämmelserna inte anses uppfylla kraven i LOU/LUF.

Som framgår av det ovan redovisade råder det för närvarande, i brist på klargörande praxis, en stor osäkerhet gällande hur ÄTA-bestämmelserna i AB 04 eller ABT 06 förhåller sig till ändringsbestämmelserna i LOU/LUF.

Det hade därför varit välkommet med ett avgörande från högre instans som hade klargjort rättsläget.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Dalatrafik backar från miljardkrav

När Dalatrafik upphandlade kollektivtrafik var kravet att leverantörerna skulle omsätta minst en miljard kronor om året. Efter hård kritik har kravet nu sänkts till 400 miljoner kronor.

Upphandling tar plats i Almedalen

Nu är Almedalsveckan i Visby i gång. Ett 30-tal av årets evenemang har koppling till upphandling. Elva av dem går att följa digitalt.

Backa inte – ställ krav på oss!

Debatt

Vi behöver strängare klimatkrav för att realisera en mer hållbar utveckling av vår svenska byggindustri. Bygg- och fastighetssektorn står för över 22 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser i dag. Det kan inte få fortsätta – så ställ tydliga och mätbara krav på oss, skriver Lindbäcks vd Stefan Lindbäck i ett öppet brev till bostadsminister Andreas Carlson.

“Fel slå ihop Digg och PTS”

De negativa effekterna av att slå ihop Myndigheten för digital förvaltning med Post- och telestyrelsen väger tyngre än de positiva. Det anser Konkurrensverket som i sitt remissvar varnar för ökad rollkoncentration och risk för intressekonflikter.

Färre väljer valfrihetssystem

Den nedåtgående trenden för valfrihetssystem fortsätter. Det senaste året har antalet minskat från 451 till 437, enligt statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Låg kickback blir något högre

Efter flera år av gradvisa sänkningar väljer Sinfra att höja sin kickback med 0,2 procentenheter till 0,9 procent från 1 juli.

Lediga jobb

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Upphandlare till MSB

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköpare till MSB

Senaste nyheterna

Dalatrafik backar från miljardkrav
Upphandling tar plats i Almedalen
Backa inte – ställ krav på oss!
“Fel slå ihop Digg och PTS”
Färre väljer valfrihetssystem
Låg kickback blir något högre
Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen
Mössan på med kommunala köp
Sara Baeckmark“Namnet speglar kulturen”
Kommunen segrare i Värnamotvist
Dalauppror mot miljardgräns
Skanskas låga pris godkänns
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapUpphandlare till MSB
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköpare till MSB
Synar korruption vid upphandling
Välkomnar försörjningsavtal
“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Mössan på med kommunala köp
  • Låg kickback blir något högre
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Välkomnar försörjningsavtal
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Varnar för saboterade upphandlingar

Läsarnas åsikter

Marianne Hammarström : Skanskas låga pris godkänns
Håller med Anna. Det är ett skämt för oss upphandlare också. Varför ska vi lägga tid på att utredda om…
Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
Peter : Skanskas låga pris godkänns
Gärna en uppföljande kommentar ifrån Jkpg kommuns jurist som, mer eller mindre, förmätet lät uttala: "för mig handlar det om…
Anna : Skanskas låga pris godkänns
Det känns som ett spel för gallerierna det här med onormalt låga priser. I verkligheten händer ju ingenting. Det går…
Karoline Holmberg : ”Från pärm till skärm”
Jag skulle snarare säga att man behöver analysera e-handelslösningarna för att se vilka av dem som är lämpliga för vilken…
Arian Dushku : När skattekontot visar leverantörsproblem
Hej Andreas, Tack för dina ord och din fråga! Skattekontot kan berörd leverantör beställa via Skatteverket. Be dem ange erat…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »